Ott találták meg az exobolygót, ahol semmi keresnivalója

24.hu

2017. 03. 17. 16:39

Bár a HD 106906b elnevezése nem árulkodik arról, hogy egy igen figyelemreméltó és különleges exobolygóról van szó, mégis így van. Egy új elemzés ugyanis kimutatta, hogy az égitest jóval távolabb keletkezett a csillagától, mint amire a szakértők számítottak.

Az érintett exobolygó megközelítőleg 300 fényévre található a Földtől, és nagyjából 11-szer nyom többet, mint a Jupiter. A HD 106906b 650-szer van távolabb saját csillagától, mint a Föld a Naptól, éppen ez az objektum érdekessége.

Az Astrophysical Journal letters-ben megjelent tanulmány szerint az égitest a csillaghoz tartozó törmelékkorongon kívül születhetett, ami furcsa, hiszen a bolygók többsége épp ebben a régióban keletkezik.

A jelenlegi bolygóformálódási elméleteink nem számolnak egy törmelékkorongján túli bolygóval

állapította meg Smadar Naoz, az UCLA kutatója és az új tanulmány társszerzője.

Maga a rendszer, melyben az égitest található, igen fiatal, mindössze 13 millió éves. Annyira fiatal, hogy a középpontjában található csillag körül még mindig megtalálható az a hatalmas korong, melyben a kőzetbolygókat kialakító anyagok keringenek. Bár korábban is megfigyeltek már hasonlóan új rendszereket, azokban a bolygók mind a törmelékkorongon belül alakultak ki.

Naoz szerint a “bébicsillag” megfigyelésével ritka bepillantást nyerhettek a bolygóformálódás utolsó szakaszába.

A HD 106906b kialakulása ugyan valóban rejtélyes, de a törmelékkorongra gyakorolt hatását sikerült megérteni. A bolygó pályája rendkívül elliptikus, a gravitációja pedig megcsavarja a korongot. A szakértők egy számítógépes szimuláció segítségével kimutatták, hogy nincs is szükség egyéb égitestekre a korong struktúrájának megmagyarázásához.

Az új elemzés bebizonyította, hogy a külső bolygók a belső égitestekhez hasonlóan hatalmas hatással lehetnek a törmelékkorongok formájára. Emellett azt is sikerült kideríteni, hogy ezen bolygók pályája is komolyan befolyásolhatja a korong alakját.

Az utóbbi időkben a bolygók formálódása egyre érdekesebb kérdéssé válik. Eddig nagyjából 3 450 exobolygót azonosítottak, a számuk pedig hétről hétre növekszik. Minden egyes új égitest kicsit árnyalja az eddig kialakított képet. A HD 106906b a legújabb darabja a kirakósnak, igaz, még számtalan részletre lesz szükségünk a teljes kép megismeréséhez.

LONDON, ENGLAND - MARCH 22:  A member of the public is treated by emergency services near Westminster Bridge and the Houses of Parliament on March 22, 2017 in London, England. A police officer has been stabbed near to the British Parliament and the alleged assailant shot by armed police. Scotland Yard report they have been called to an incident on Westminster Bridge where several people have been injured by a car.  (Photo by Carl Court/Getty Images)