Az élet építőelemeire bukkantak egy fehér törpén

A Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) kutatói felfedezték, hogy az Ökörhajcsár csillagkép egy objektumán szén, nitrogén, oxigén és hidrogén található.

Az UCLA kutatói bejelentették, hogy egy nagyjából 200 fényénnyire található fehér törpe légköre igen gazdag szénben, nitrogénben, oxigénben és hidrogénben – azaz azokban az elemekben, melyek mai tudásunk szerint az élet építőelemei. Az anyagokat spektrométeres elemzés után sikerült kimutatni.

Benjamin Zuckerman, az UCLA csillagásza és az új tanulmány társszerzője szerint a felfedezés azt bizonyítja, hogy a csillag köré felépülő rendszerben is megtalálhatóak ezek az anyagok. Bár a vizsgálat a WD 1425+540 nevű objektumra összpontosított, a csillag bolygórendszere és a Naprendszer közti hasonlóságokból arra lehet következtetni, hogy a világegyetemben máshol is léteznek efféle csoportosulások.

Az eredmények azt mutatják, hogy az élet néhány fontos előfeltétele gyakori az univerzumban

– tette hozzá a szakértő.

A kutatócsoport arról is beszámolt, hogy egykor egy kisbolygó keringett a fehér törpe körül, melynek pályája némiképp megváltozott, talán egy, a rendszerben található másik égitest miatt. A módosulás következtében az aszteroida egyre közelebb és közelebb került a csillaghoz, míg annak gravitációs mezője porrá és gázzá nem szakította szét az égitestet.

Az anyaghalmaz egy ideig még gyűrűt képezhetett a fehér törpe körül, míg végül fel nem szívta a csillag. A por- és gáztömeg azonban az élet építőelemeit is tartalmazta, így kerültek azok a fehér törpe atmoszférájába.

A szakértők úgy vélik, ez a jelenség csillagászati szempontból a közelmúltban, nagyjából 100 000 éve történhetett. Edward Young, az UCLA geo- és kozmokémikusa és a tanulmány másik szerzője szerint az elpusztult kisbolygó mintegy 30 százaléka állt vízből és egyéb jégből, a többi 70 százaléka valamilyen sziklás anyag lehetett.

A kutatók bíznak benne, hogy a most felfedezett égitest az első lehet azok közt, melyekhez hasonlóakat a Kuiper-övben korábban azonosítottak. A csillagászokat már régóta foglalkoztatja a kérdés, hogy léteznek-e máshol is olyan égitestek, melyek a Neptunusz pályáján kívül található öv kisbolygóira emlékeztetnek?

Az új eredmények azért is igen meglepőek, mert eddig nem sikerült nitrogént is tartalmazó törpecsillagot találni.

Siyi Xu, a kutatásban résztvevő szakember szerint amennyiben más csillagok törpebolygóin is fellelhető valamilyen formában a víz, az azt jelenti, hogy a sziklás bolygók keletkezésekor nem feltétlenül kell jelen lenniük az égitesteken az élet építőelemeinek.

Sok tudós eddig úgy gondolta, hogy a Föld kezdetekben igen száraz volt, és az élet alapját jelentő anyagok csak később kerültek a felszínére, mikor bolygónk a Naprendszer más égitestjeivel ütközött. A felfedezés rávilágított: más, távoli objektumok is hozzájuthattak efféle módon a fontos elemekhez.

Hogy az élet építőelemei mellett maga az élet is általános-e a világegyetemben, arra az új tanulmány nem ad választ.

(UCLA)