A csonthéjas magvak a természet csodagyógyszerei

24.hu

2017. 02. 07. 13:30

A Jénai Friedrich Schiller Egyetem kutatói jó hírrel szolgálhatnak a csonthéjas magvak rajongóinak. Új kutatásuk szerint ugyanis a diófélék fogyasztása gátolja a rákos sejtek növekedését.

Wiebke Schlörmann, az egyetem kutatója szerint régóta ismert tény, hogy a diófélék tele vannak olyan anyagokkal, melyek hasznosak a szívnek és a keringésnek, és csökkentik a cukorbetegség és a túlsúly kialakulásának kockázatát. Sőt, egyes kutatások azt is kimutatták, hogy a termések elfogyasztása a vastagbélrák ellen is véd.

Amit egészen mostanáig nem ismertünk részleteiben, az az, hogy min is alapulnak a diófélék ezen védőhatásai

– tette hozzá a szakértő. Schlörmann kollégáival ezért a kutatásukban a termések hatásainak molekuláris folyamatait kezdték el elemezni.

Az új tanulmány szerint a csonthéjas magvak elsősorban azért védik a szervezetet, mert segítik aktiválni a test saját védekező mechanizmusát, amely méregteleníti a reaktív oxigénmolekulákat. Az efféle szabad gyökök – melyek ultraibolya sugárzással, bizonyos ételek vagy vegyi anyagok lebontásával jönnek létre – DNS-károsodást okozhatnak, ez pedig a rák kialakulásához vezethet.

Schlörmann szerint a szervezetben rengeteg olyan védelmi mechanizmus van, amely a reaktív oxigéngyököket próbálja lebontani. Az új kutatás bemutatta, hogy ezek a folyamatok a diófélék elfogyasztásával stimulálhatóak.

A szakértők öt különböző típusú termést elemeztek: a makadámiát, a mogyorót, a diót, valamint a mandulát és a pisztáciát. A dióféléket kémiai laborban, mesterséges körülmények közt “emésztették meg”, a bontás után visszamaradt anyagokat később sejtvonalakon elemezték.

Az analízis kimutatta, hogy a felszabaduló összetevők növelték a kataláz és a szuperoxid-dizmutáz nevű védő enzimek aktivitását. Sőt, a csonthéjas magvak alkalmazása a programozott sejthalál folyamatát is felgyorsította a rákos sejtekben.

Michael Glei, az új tanulmány vezető szerzője szerint a hatást minden vizsgált diófélénél sikerült kimutatni. A kutatók következő célja az, hogy megfigyeljék, a pörkölés csökkenti-e a termések anyagainak hatékonyságát. Mivel az érintett gyümölcsök többségét nem csak nyersen fogyasztják, az újabb elemzés egy új diéta alapja is lehet.

(Friedrich-Schiller-University Jena)