Expedition 45/46 Commander, Astronaut Scott Kelly along with his brother, former Astronaut Mark Kelly speak to news media outlets about Scott Kelly's 1-year mission aboard the International Space Station.  Photo Date: January 19, 2015.  Location: Building 2.  Photographer: Robert Markowitz

Meglepő eredményt hozott a NASA ikerkísérlete

2017. 02. 01. 13:20

2015-2016-ban a NASA egy egyedülálló kísérletet végzett, mégpedig ikrekkel. Az űrhajós testvérpár egyik tagja az űrben, míg a másik a Földön tartózkodott a kutatás alatt. Most megérkeztek a vizsgálat első eredményei.

A kísérleti alanyok Scott Kelly és testvére, Mark voltak – előbbi még mindig aktív űrhajós, utóbbi már visszavonult. Scott egy évet töltött a Nemzetközi Űrállomáson 2015 márciusa és 2016 márciusa közt, míg Mark a Földön tartózkodott. Az egy év alatt a NASA szakértői különböző vizsgálatokat végeztek a testvérpáron, hogy felmérjék, okozott-e genetikai elváltozásokat a két merőben eltérő környezet.

A kutatás elsődleges célja az volt, hogy megtudják, milyen hatással vannak az emberi szervezetre a hosszú távú missziók. Bár már évtizedek óta küldünk fel a világűrbe asztronautákat, még mindig nem tudjuk pontosan, hogy az ott eltöltött napok milyen fizikai és mentális változásokat okoznak.

Ha a jövőben valóban el szeretnénk jutni más égitestekre – például a Marsra – elengedhetetlen, hogy megismerjük ezeket a bizonyos hatásokat.

Az első eredményeket múlt héten mutatták be a texasi Houstonban. Az eddigi adatok igen meglepőek, ugyanis úgy tűnik, hogy az űrben Scott telomerei – azaz a biológiai öregedést is szabályzó DNS-szakaszok – sokkal hosszabbak maradtak, mint testvéréi.

Susan Bailey, a Colorado Állami Egyetem szakértője szerint ez épp az ellenkezője annak, mint amire előzetesen számítottak.

Scott telomereinek hossza viszonylag gyorsan normalizálódott, miután visszatért bolygónkra. A jelenség okára egyelőre nem találtak magyarázatot a tudósok. Egy másik kutatás, amely 2018-ban fog befejeződni, remélhetőleg választ ad majd a kérdésre.

Az ikrek DNS-ében is felfedeztek változásokat. Scott ugyanis kevesebb DNS-metiláción ment keresztül – ez az a folyamat, melynek során metilcsoport molekulák adódnak a DNS-ekhez. A kutatók szerint ez a telomereknél megfigyelt jelenséggel ellentétben nem volt meglepő.

Az ikerkutatásról szóló tanulmányokat feltehetőleg sem idén, sem jövőre nem fogják még publikálni. A korai eredmények mindenesetre így is igen izgalmasak.

Local demonstrators march with a flag with the image of Russian President Vladimir Putin and Hungarian Prime Minister Viktor Orban close to the headquarter of the governor FIDESZ party at Heroes Square as students, teachers of the Central European University and their sympathizers protest in downtown Budapest on April 9, 2017.
Hungarian lawmakers approved legislation that could force the closure of a prestigious Budapest university founded by US billionaire investor George Soros, sparking fresh protests. The English-language Central European University (CEU), set up in 1991 after the fall of communism, has long been seen as a hostile bastion of liberalism by Prime Minister Viktor Orban's government.  / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK