Végre sikerült jó minőségű mesterséges pókselymet létrehozni

24.hu

2017. 01. 10. 14:06

A mesterséges pókháló előállítása régóta foglalkoztatja a tudósokat, de a kísérletek során eddig olyan erős vegyszereket használtak, melyek csökkentették az anyagok erejét. Most svéd kutatóknak sikerült elérnie az áttörést.

A Svéd Agrártudományi Egyetem és a Karolinska Intézet szakértői lépésről lépésre fejlesztették ki azt a módszert, mellyel létre lehet hozni a tökéletes mesterséges pókfonalat. A Nature Chemical Biology-ban publikált tanulmányukban a kutatók arról számolnak be, hogy kilométer hosszú, igazi pókselyemre hasonlító fonalat tudtak létrehozni.

A pókselyem egy igen különös anyag: beültetés során a szövetek tolerálják, lebontható, igen ruganyos, ugyanakkor erősebb, mint az acél.

Éppen ezért a tudomány régóta dolgozik azon, hogy mesterségesen is előállítsa az anyagot, melyet aztán továbbfejlesztve különböző területeken hasznosíthat.

A pókok tenyésztése viszont igen nehéz, ráadásul meglehetősen kis mennyiségű selymet termelnek. Az ipari előállítás emiatt lehetetlen a mesterséges selyemproteinek és fonási technikák bevezetése nélkül – a legjobb ilyen módszer a biomimetikus fonási eljárás.

Eddig azonban komoly problémát jelentett, hogy a vízben oldható pókselyem baktériumokkal és egyéb termelő rendszerekkel történő előállítása nem könnyű feladat. Éppen ezért általában erős oldóanyagokat használtak a fonófolyamatok során.

Ipari termelésre is alkalmas lehet

A pókselyemhez szükséges fehérjéket az élőlények vizes oldat formájában tárolják selyemmirigyükben. Anna Rising és kollégáival, Jan Johanssonnal és Marlene Anderssonnal már korábban is kimutatta a mirigy egyedi pH-jellegzetességét, amely biztosítja, hogy a fonál gyorsan formát öltsön a fonás során.

Ezt a felfedezés most arra használták fel a szakértők, hogy mesterséges pókselyemfehérjét állítsanak elő baktériumok segítségével. Az ebből létrehozott fonál ipari szempontból is figyelemreméltó lehet. Anna Rising szerint azzal, hogy a mesterséges selymük az eredetihez hasonlóan vízben oldható, lehetőség nyílik arra, hogy a proteineket extrém koncentrációban oldják.

A fonómirigyet utánozva a kutatók létrehoztak egy egyszerű, de hatékony eszközt, amely a pH-érték csökkentésével képes kilométer-hosszú selymet is előállítani.

Rising hozzátette: fejlesztésük az első biomimetikus selyemfonó. A szakértő szerint a technikának köszönhetően a jövőben lehetőség nyílhat a mesterséges selyem ipari mennyiségben történő előállítására és felhasználására is.

(Via: Swedish University of Agricultural Sciences )

Picture taken on June 25, 2013 in Aachen, western Germany, shows British actor and UNICEF Goodwill Ambassador Roger Moore and his Danish wife Kristina Tholstrup waving from a carriage as they visit the CHIO World Equestrian Festival.
Moore, who will forever be remembered for playing the womanising superspy James Bond, died May 23, 2017, aged 89, his family announced in a statement. / AFP PHOTO / dpa / Henning Kaiser / Germany OUT