Íme a hal, amely gyors evolúcióval válaszolt az ember pusztítására

Emlékszel még a Simpson-család emblematikus háromszemű halára? Úgy tűnik, egy bizonyos fogaspontyalakú hal hasonló szinten űzi az ipari szennyezés túlélését - igaz, nem jelentkezik rajta semmilyen fizikai elváltozás.

Egy új kutatás szerint a rendkívül szívós édesvízi hal néhány évtized alatt eshetett át azon az elképesztő fejlődésen, melynek végén az átalakult faj 8 000-szer ellenállóbb lett a veszélyes anyagokra, mint felmenői.

A vizsgálatot a Birminghami Egyetem, valamint a davisi Kaliforniai Egyetem szakértői végezték. A tudósok nagyjából 400, a fogasponty-alakúak rendjébe sorolható hal genomját szekvenálták. Az élőlényeket Massachusetts, New Jersey, Connecticut és Virginia vizeiben vizsgálták meg. Bár a különböző helyszíneken más-más volt a szennyezettségi szint, összességében elmondható, hogy az 1950-es évek óta mindegyik területen súlyos problémát jelentenek az ipar miatt a természetbe kerülő anyagok – például a nehézfémek, a szénhidrogének és a vegyszerek.

A genetikai elemzés kimutatta, hogy a városi környezetben élő állatok rendkívül jól alkalmazkodtak a gyorsan változó körülményekhez. A halak semmilyen jelét nem mutatták annak, hogy az ipari szennyeződések károsították volna a szervezetüket.

Figyelemreméltó az is, hogy a különböző veszélyes anyagoknak kitett régiókban élő halak hasonló genetikai módosulásokkal, az arilhidrokarbon receptor (AhR) jelátvitelével szerezték meg az ellenálló-képességüket. Ez az útvonal, amely segíti az állatok méreganyag-lebontását.

Mivel a magas szintű szennyezés csak az 1950-es és 1960-as években jelent meg, elég valószínű, hogy a faj átalakulása 60 évvel ezelőtt, vagy még később kezdődött csak meg.

John Colbourne, a Birminghami Egyetem kutatója szerint ezek a halak meglehetősen előnyös helyzetben voltak ahhoz, hogy elkerülhessék a megváltozott körülményekkel jelentkező negatív hatásokat. Az élőlények viszonylagosan nagy számának, valamint a faj genetikai sokféleségének köszönhetően az állatok nem tűntek el a drámai élőhely-átalakulás miatt.

A halfaj büszkélkedhet a gerincesek közül a legnagyobb genetikai változatossággal – még az embereket is leelőzik. A sokféleség elősegíti azt, hogy a faj gyorsabb fejlődéssel reagálhasson a kihívásokra, mivel a populáció elég hamar kiválaszthatja a megfelelő géneket.

Bár az emberi hatásokat legyűrő evolúció ígéretesen hangzik, az esetről beszámoló tanulmány szerzői kihangsúlyozták: a hal esete továbbra is egyedi.

Andrew Whitehead, a tanulmány vezető szerzője és a Kaliforniai Egyetem szakértője úgy gondolja, sokan pozitívumot láthatnak az eredményekben. Mivel azonban a legtöbb faj nem rendelkezik a megfelelő genetikai sokszínűséggel, ezért képtelenek túlélni a komoly és gyors környezeti változásokat.