A legfényesebb szupernóva valójában nem is szupernóva

24.hu

2016. 12. 12. 19:20

Kutatók egy csoportja nagyjából egy évvel ezelőtt jelentette be az ASASSN-15lh felfedezését. Az égitestet akkor a valaha megfigyelt legfényesebb szupernóvaként aposztrofálták. Egy új tanulmány szerint azonban a nyomok valójában nem egy szupernóvára, hanem egy szuper-masszív fekete lyuk pusztítására utalnak.

A titokzatos objektumot 10 hónapon át figyelte meg egy nemzetközi kutatócsoport. A szakértők a vizsgálat alatt felfedezték, hogy az égitest fényereje folyamatosan változik. Az a tény, hogy a csillag egy passzív galaxis magjában volt található, alátámasztotta az elképzelést, hogy nem egy szupernóvát, hanem egy csillagot széttépő szuper-masszív fekete lyukat sikerült azonosítani. Ez persze nem jelenti azt, hogy a felfedezés vesztett volna jelentőségéből.

Iair Arcavi, az új kutatás vezetője szerint az efféle jelenségeket – azaz az úgynevezett ár-apály szakadási eseményeket (azaz TDE-t) – csak az utóbbi néhány évben kezdték el megfigyelni. A szakértő úgy gondolja, az ASASSN-15lh sokban hasonlít a korábban elemezett TDE-kre, igaz, az objektum bizonyos dolgokban eltér a többi eseménytől. Eszerint az efféle jelenségek sokkal változatosabbak, mint korábban gondoltuk.

Az égitestet még januárban fedezte fel a szupernóvák kutatására specializálódott ASASSN. Azt, hogy az ASASSN-15lh TDE lett volna, azért zárták ki akkor a kutatók, mert a galaxisban található fekete lyuk olyan hatalmas, hogy az egész csillagot egyben kellett volna elnyelnie.

Néhány csillagász azonban nem értett egyet az elmélettel. A Hubble űrtávcső megfigyelései az objektumot az érintett galaxis középpontjának közelébe helyezték, ebben a régióban viszont nem fordulhatna elő ilyen erős fényű csillag.

A szakértők a Las Cumbres Csillagvizsgálót is bevetették, amely világszerte elhelyezkedő teleszkópokból áll. A rendszer bizonyos időközönként megfigyelte az objektumot, amely eleinte elhomályosodott, majd ismét kifényesedett, végül újra elhalványult. Ezek a jelek arra utaltak, hogy a titokzatos égitest nem lehet egy szupernóva, sokkal valószínűbb, hogy egy TDE.

Andy Howell, a Las Cumbres Csillagvizsgáló munkatársa szerint az egész olyan, mint egy új dinoszauruszfaj felfedezése. Most, hogy a kutatóknak megvannak a megfelelő eszközeik, valamint tudják, hogy pontosan mit is kell keresni, sokkal könnyebb lesz a hasonló jelenségek azonosítása.

A felfedezésnek köszönhetően a tudomány közelebb került a fekete lyukak és a csillaghalál folyamatának megértéséhez.

CANNES, FRANCE - MAY 21: US actor Adam Sandler (R), US actor Ben Ben Stiller (C) and British actress Emma Thompson (L) arrive for the film ‘The Meyerowitz Stories’ in competition at the 70th annual Cannes Film Festival in Cannes, France on May 21, 2017.  Mustafa Yalcin / Anadolu Agency