Annyit építünk és gyártunk, hogy belefullad a Föld

24.hu

2016. 12. 06. 10:34

Nem kérdéses, hogy az évezredek során az emberiség jelentős tömegű tárgyat halmozott fel a bolygón, mégsem szoktunk elgondolkodni rajta, hogy pontosan mennyit. Egy új tanulmány azonban rámutat: érdemes foglalkozni a kérdéssel.

És hogy mégis mekkora tömeggel nehezítjük meg a Föld működését? Nos, az új, a Leicesteri Egyetem kutatói által írt tanulmány szerint minden ember alkotta tárgyat, így az infrastruktúrát, az épületeket, a járműveket, a gépeket, a technológiai fejlesztéseket, az egyszerű használati tárgyakat, de még a szemetet is figyelembe véve nagyjából 30 trillió tonnával.

Ezek a tárgyak együtt alkotják a Föld technoszféráját, melynek maga az ember és az emberi szervezet is a része. A kutatók szerint ha ennek a bizonyos technoszférának az elemeit egyenletesen elosztanánk a bolygó felszínén, minden egyes négyzetméterre 50 kilogramm tömegű ember alkotta tárgy jutna.

Jan Zalasiewicz, az egyetem paleobiogeográfusa és a tanulmány társszerzője szerint ez a rendszer saját dinamikával és energiaáramlással rendelkezik. A szakértő idén már jelentetett meg egy tanulmányt az ember környezetre gyakorolt káros hatásáról, akkor a műanyagtermelés problémáját mutatta be.

A technoszféra egy viszonylag újonnan leírt földtörténeti korhoz, az antropocénhoz kapcsolódó fogalom. Az 1980-as években megjelent kifejezés azt a korszakot jelöli, melyben az emberi tevékenység jelentős hatást fejt ki a Földre. Hogy az antropocén pontosan mikor kezdődött, arról megoszlanak a vélemények – egyesek az ipari forradalom megindulásához, míg mások a földművelés feltalálásához kötik.

A bolygó bioszférája – azaz a kőzetburok, a vízburok és a levegőburok azon része, amelyben a biológiai folyamatok zajlanak – képes a megújulásra. Ezzel szemben a technoszféra nem túl hatékony a maga által termelt hulladék újrahasznosításában. A rendszerben keletkező elhasznált anyagok ugyanis ritkán épülnek be az újabb tárgyakba, hanem rendszeresen a szeméttelepeken kötnek ki – egyre több és több helyet foglalva el. Az ember által kialakított szféra iszonyatos sebességgel fejlődik, és rossz kimondani, de valósággal élősködik a Föld bioszféráján.

Zalasiewicz szerint földtörténeti szempontból hiába fiatal a technoszféra, gyors terjeszkedése miatt már most komolyan otthagyta a nyomát bolygónkon.

(Via: Live Science)