SAN FRANCISCO, CA - APRIL 23:  In this handout image supplied by Jean Revillard, Solar powered plane 'Solar Impulse 2', piloted by Swiss adventurer Bertrand Piccard, flys over the Golden Gate bridge in San Francisco, after a flight from Hawaii during its circumnavigation, before landing at Moffett Airfield in Mountain View in Silicon Valley, on April 23, 2016 in San Francisco, California. The Solar Impulse 2 is equipped with 17,000 solar cells, has a wingspan of 72 metres, and yet weighs just over 2 tonnes. (Photo by Jean Revillard via Getty Images)
Tudomány

Elektromos közlekedés a levegőben is

24.hu
24.hu

2016. 11. 18. 16:00

Tekintve, hogy még a talajon sincs különösebben elterjedve az elektromos hajtás, azon főleg nem csodálkozhatunk, hogy a levegőben még annyira sem. Bár tapogatózások és egészen előremutató útkeresések már vannak, de míg az autózás területén látható, hogy van kialakult irányvonal, a repülésben tényleg csak úttörő jellegű kísérletezések folynak, ami talán annak is tudható be, hogy a közlekedés ezen formája sokkal kisebb gépparkot takar, mint az autózásé.

Ugyanakkor mindenképpen vannak említésre méltó történések, így például a Solar Impulse 2, mely 2015-ben indult világkörül útjára, hogy úgy repülje meg a 35 000 kilométeres távot, hogy nem használ semmiféle fosszilis üzemanyagot, hanem csakis napenergiával hajtja a légcsavarjait. Habár a Solar Impulse nem az első olyan repülőgép, melyet napenergia hajt, mégis az első olyan, mely éjjel és nappal is képes repülni, az akkumulátorainak köszönhetően. A fesztávja akkora, mint egy Boeing 747-é, míg súlya nem több, mint egy családi autóé, így tulajdonképpen azt lehet mondani, hogy fesztáv/tömeg arányban az eddigi legjobb repülőgép.

San Fransisco, 2016. április 24.
A Global Newsroom által 2016. április 24-én közreadott képen a két nappal korábban Honoluluból indult Solar Impulse 2 elnevezésű napelemes svájci repülőgép, fedélzetén Bertand Piccard svájci orvos-pilótával, a Solar Impulse társaság elnökével repül San Fransisco felett mintegy 3700 km megtétele után, április 23-án. A Solar Impulse 2 2015. március 9-én kelt útra Abu-Dzabiból 35 ezer kilométeres kísérleti világkörüli útjára. (MTI/EPA/Jean Revillard)
Fotó: MTI/EPA/Jean Revillard

A Bertrand Piccard és André Borschberg a számítások szerint nagyjából 500 órát tölt a kabinban, ami elképesztő emberi teljesítmény, hiszen a repülő nem olyan, mint egy autó, nem lehet vele csak úgy megállni, kiszállni, kinyújtóztatni a végtagokat és menni tovább. A repülés egyébként nem volt zavartalan, hiszen akkumulátormelegedési problémák miatt a gép tavaly nyáron Hawaiion rekedt, és előreláthatólag áprilisban indul tovább, hogy teljesítse küldetését.

Lehigh Valley, 2016. május 26.
A 2016. május 26-án elérhetővé vált felvételen Bertrand Piccard svájci orvos-pilóta, a Solar Impulse társaság elnöke szelfit készít a kizárólag napenergiával működő Solar Impulse 2 svájci repülőgép pilótafülkéjében a Pennsylvania állambeli Lehigh Valley repülőterén 2016. május 25-én, egy újabb 17 órás repülés után. A Solar Impulse 2 2015. március 9-én kelt útra Abu-Dzabiból 35 ezer kilométeres világkörüli útjára. A Solar Impulse 2 világkörüli útjával a gép tervezői a megújuló energia és az innováció jelentőségére akarják felhívni a figyelmet. (MTI/EPA/Christophe Chammartin)
Fotó: MTI/EPA/Christophe Chammartin

Tekintve, hogy az elektromos repülés mennyire a kezdeti lépések fázisában van, arról még nagyon sokáig nem lehet álmodozni, hogy előbb-utóbb majd napenergiával közlekedő repülő autók lepik el az eget. Már csak azért sem, mert bár az idők folyamán kísérleteztek már néhányan ezekkel a hibrid szerkezetekkel, igazi áttörés eddig nem történt, és mindig is gondot okozott, hogy a közúti közlekedésnél hová lehet tenni a szárnyakat. Arról nem is beszélve, hogy repülni lényegesen összetettebb dolog, mint autót vezetni, és maga a szabályozás is nagyon komoly, átgondolt elveket igényel. Nem kétséges azonban, hogy idővel biztosan megjelennek majd a repülő autók is az égen, de addig bizonyára több évtized telik majd el, és mivel maga az elektromos hajtás is a gyermekéveit tölti, már az magában rengeteg időt vesz igénybe, hogy egyáltalán a kisrepülőkben létjogosultságot nyerjen.

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.