Íme a béka, amely hangyának álcázza magát

24.hu

2016. 10. 21. 12:33

A közelmúltban bemutattuk a virágot, amely haldokló méhnek álcázza magát, most itt az ideje, hogy az amazonasi hangyaimitátor békát is megismerjük.

Az Amazóniai esőerdőben őshonos faj tökéletesen képes eljátszani a levélvágó hangya szerepét. Bőréből egy speciális anyagot választ ki, melynek segítségével el tudja kerülni a rovarok fájdalmas harapását – állítja egy új tanulmány. A Lithodytes lineatus nevű kétéltű képességét kihasználva alaposan rászedi a hangyákat: előbb bemászik a fészkükbe, majd ott elhelyezi a petéit. Az agresszív rovarok így védelmet biztosítanak az utódok számára a ragadozókkal szemben.

Az Amazonas-medence számtalan evolúciós csodát tartogat, rengeteg olyan élőlény él a területen, amely valamilyen trükk segítségével marad meg. Sok élősködő például a gazdaállat szagához hasonló vegyi anyagot bocsát ki magából, ezzel kerülve el a lelepleződést. Igaz, ezek az élőlények általában nem rovarokra, hanem gerincesekre specializálódnak.

A brazíliai Amazonasi Nemzeti Kutatóintézet szakemberei mégis hasonló technikára gyanakodtak a különös béke esetében. A tudósok már korábban megfigyelték, hogy az L. lineatus miként szerez őröket saját ivadékainak. A brazil szakemberek most úgy gondolták, a kétéltű valamilyen feromon segítségével ússza meg ép bőrrel a kalandot, melyen a hangyabolyba való bemászás és a peték lerakása alatt él át.

Éppen ezért a kutatók L. lineatusokat és négy másik amazóniai békát helyeztek egy-egy tárolóba, majd levélvágó hangyákat szabadítottak rájuk. A kétéltűek az elvárásnak megfelelően viselkedtek: az L. lineatust leszámítva mindegyik menekülni próbált. Eközben a rovarok a trükkös békát leszámítva mindegyik állatot megtámadták.

Ezután további 20 békát vontak be a kísérletbe, melyeket az L. lineatus bőréről kinyert anyaggal kentek be. A kutatókat ekkor már nem érte váratlanul, hogy ezekre az élőlényekre nem támadtak rá az egyébként igen harcias hangyák.

A vizsgálatot összefoglaló tanulmányban a kutatók megállapították, hogy a Lithodytes lineatus egy vegyi anyag segítségével képes ilyen közel kerülni a rovarokhoz. Miután a béka sikeresen lerakta petéit a bolyban, az ott fejlődő utódok nem csupán a hangyák testőrségének előnyeit élvezik, hanem a fészek belsejében lévő remek páratartalmat is.

Budapest, 2017. április 9.
Rendőrök és tiltakozók a Parlament előtti Kossuth Lajos téren 2017. április 9-én. Az Oktatási szabadságot csoport Szabad ország, szabad CEU, szabad gondolat! címmel meghirdetett demonstrációja után többen a Parlament előtt maradtak. A demonstráción a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény április 4-i módosítása ellen tiltakoztak, amely szerintük ellehetetleníti a Közép-európai Egyetem (CEU) magyarországi működését. Ezért arra kérik Áder János köztársasági elnököt, hogy ne írja alá az elfogadott törvényt.
MTI Fotó: Balogh Zoltán