Íme a béka, amely hangyának álcázza magát

24.hu

2016. 10. 21. 12:33

A közelmúltban bemutattuk a virágot, amely haldokló méhnek álcázza magát, most itt az ideje, hogy az amazonasi hangyaimitátor békát is megismerjük.

Az Amazóniai esőerdőben őshonos faj tökéletesen képes eljátszani a levélvágó hangya szerepét. Bőréből egy speciális anyagot választ ki, melynek segítségével el tudja kerülni a rovarok fájdalmas harapását – állítja egy új tanulmány. A Lithodytes lineatus nevű kétéltű képességét kihasználva alaposan rászedi a hangyákat: előbb bemászik a fészkükbe, majd ott elhelyezi a petéit. Az agresszív rovarok így védelmet biztosítanak az utódok számára a ragadozókkal szemben.

Az Amazonas-medence számtalan evolúciós csodát tartogat, rengeteg olyan élőlény él a területen, amely valamilyen trükk segítségével marad meg. Sok élősködő például a gazdaállat szagához hasonló vegyi anyagot bocsát ki magából, ezzel kerülve el a lelepleződést. Igaz, ezek az élőlények általában nem rovarokra, hanem gerincesekre specializálódnak.

A brazíliai Amazonasi Nemzeti Kutatóintézet szakemberei mégis hasonló technikára gyanakodtak a különös béke esetében. A tudósok már korábban megfigyelték, hogy az L. lineatus miként szerez őröket saját ivadékainak. A brazil szakemberek most úgy gondolták, a kétéltű valamilyen feromon segítségével ússza meg ép bőrrel a kalandot, melyen a hangyabolyba való bemászás és a peték lerakása alatt él át.

Éppen ezért a kutatók L. lineatusokat és négy másik amazóniai békát helyeztek egy-egy tárolóba, majd levélvágó hangyákat szabadítottak rájuk. A kétéltűek az elvárásnak megfelelően viselkedtek: az L. lineatust leszámítva mindegyik menekülni próbált. Eközben a rovarok a trükkös békát leszámítva mindegyik állatot megtámadták.

Ezután további 20 békát vontak be a kísérletbe, melyeket az L. lineatus bőréről kinyert anyaggal kentek be. A kutatókat ekkor már nem érte váratlanul, hogy ezekre az élőlényekre nem támadtak rá az egyébként igen harcias hangyák.

A vizsgálatot összefoglaló tanulmányban a kutatók megállapították, hogy a Lithodytes lineatus egy vegyi anyag segítségével képes ilyen közel kerülni a rovarokhoz. Miután a béka sikeresen lerakta petéit a bolyban, az ott fejlődő utódok nem csupán a hangyák testőrségének előnyeit élvezik, hanem a fészek belsejében lévő remek páratartalmat is.

383356 17: The execution bed sits empty on Death Row April 25, 1997 at Texas Death Row in Huntsville, Texas. About 450 prisoners are on the Row. Texas has the most executions in the US each year. The inmates are executed by lethal injection. (Photo by Per-Anders Pettersson/Liaison)