Becsapódással jött létre a Halálcsillag külsejű hold krátere

24.hu

2016. 10. 14. 13:01

A Mars legnagyobb holdja, a Phobosz, évtizedek óta foglalkoztatja a kutatókat. A Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) új szimulációja most választ adhat néhány kérdésre.

A nagyjából 22,5 kilométer széles égitest különlegességét a 9 kilométer átmérőjű Stickney-kráter adja. A mélyedés miatt a hold külsejében igencsak hasonlít a Csillagok háborújából ismert Halálcsillagra.

A kráter kialakulásáról a kutatók sokáig keveset tudtak. Az évtizedek óta tartó vizsgálatsorozatban valószínűleg most született meg a legnagyobb eredmény, mivel az LLNL szakértői egy szimulációval bebizonyították: a mélyedés egy becsapódás miatt jött létre.

Megan Bruck Syal, a kísérletről beszámoló tanulmány szerzője szerint a szimuláció alátámasztotta azt az elképzelést, hogy egy üstökös vagy aszteroida becsapódása hozhatta létre a krátert. Egy megfelelő méretű égitesttel való találkozás során ugyanis nem kellett magának a Phobosznak is megsemmisülnie.

A tanulmány rengeteg lehetséges ütközést említ, de Syal szerint a legvalószínűbb az a forgatókönyv, mely szerint a mélyedés egy 250 méter átmérőjű, 6 kilométer per másodperces sebességgel száguldó égitesttel való találkozás után alakult ki.

A korábbi szimulációk kétdimenziósak és alacsonyabb felbontásúak voltak, ráadásul a krátert sem sikerült a modellezés során kialakítani. További problémát jelentett, hogy ezek a munkák sokszor a hold szivacsosságát sem vették figyelembe.

Bár a szimuláció alátámasztotta a korábbi elképzeléseket, Syalék mégis megcáfoltak egy igen elterjedt elméletet. Eszerint a Phobosz felszínén található hosszú barázdák nem kisebb becsapódásokkal, hanem a felszínen lévő sziklák lassú gördülésével születtek meg.

A szimuláció az LLNL bolygóvédelmi programjának szintfelmérő kutatása volt. A projekten dolgozó kutatók többek közt a Földet érő esetleges becsapódások hatásait próbálják felmérni.

(Via: Lawrence Livermore National Laboratory)