Becsapódással jött létre a Halálcsillag külsejű hold krátere

24.hu

2016. 10. 14. 13:01

A Mars legnagyobb holdja, a Phobosz, évtizedek óta foglalkoztatja a kutatókat. A Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) új szimulációja most választ adhat néhány kérdésre.

A nagyjából 22,5 kilométer széles égitest különlegességét a 9 kilométer átmérőjű Stickney-kráter adja. A mélyedés miatt a hold külsejében igencsak hasonlít a Csillagok háborújából ismert Halálcsillagra.

A kráter kialakulásáról a kutatók sokáig keveset tudtak. Az évtizedek óta tartó vizsgálatsorozatban valószínűleg most született meg a legnagyobb eredmény, mivel az LLNL szakértői egy szimulációval bebizonyították: a mélyedés egy becsapódás miatt jött létre.

Megan Bruck Syal, a kísérletről beszámoló tanulmány szerzője szerint a szimuláció alátámasztotta azt az elképzelést, hogy egy üstökös vagy aszteroida becsapódása hozhatta létre a krátert. Egy megfelelő méretű égitesttel való találkozás során ugyanis nem kellett magának a Phobosznak is megsemmisülnie.

A tanulmány rengeteg lehetséges ütközést említ, de Syal szerint a legvalószínűbb az a forgatókönyv, mely szerint a mélyedés egy 250 méter átmérőjű, 6 kilométer per másodperces sebességgel száguldó égitesttel való találkozás után alakult ki.

A korábbi szimulációk kétdimenziósak és alacsonyabb felbontásúak voltak, ráadásul a krátert sem sikerült a modellezés során kialakítani. További problémát jelentett, hogy ezek a munkák sokszor a hold szivacsosságát sem vették figyelembe.

Bár a szimuláció alátámasztotta a korábbi elképzeléseket, Syalék mégis megcáfoltak egy igen elterjedt elméletet. Eszerint a Phobosz felszínén található hosszú barázdák nem kisebb becsapódásokkal, hanem a felszínen lévő sziklák lassú gördülésével születtek meg.

A szimuláció az LLNL bolygóvédelmi programjának szintfelmérő kutatása volt. A projekten dolgozó kutatók többek közt a Földet érő esetleges becsapódások hatásait próbálják felmérni.

(Via: Lawrence Livermore National Laboratory)

Local demonstrators march with a flag with the image of Russian President Vladimir Putin and Hungarian Prime Minister Viktor Orban close to the headquarter of the governor FIDESZ party at Heroes Square as students, teachers of the Central European University and their sympathizers protest in downtown Budapest on April 9, 2017.
Hungarian lawmakers approved legislation that could force the closure of a prestigious Budapest university founded by US billionaire investor George Soros, sparking fresh protests. The English-language Central European University (CEU), set up in 1991 after the fall of communism, has long been seen as a hostile bastion of liberalism by Prime Minister Viktor Orban's government.  / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK