Egészen más a galaxisbeli helyzetünk, mint korábban hittük

24.hu

2016. 09. 29. 14:55

Galaktikus szomszédságunk sokkal nagyobb lehet, mint ahogy korábban hittük. Ahelyett, hogy valamiféle űrbéli holtágban csordogálnánk, Naprendszerünk a Tejút egy nagyobb spirálkarja mentén mozog.

A Tejútrendszernek négy fő spirálkarja – a Perseus-; a Norma- és Cygnus-; a Scutum-Crux-; valamint a Carina- és Sagittarius-kar -, illetve két kisebb karja van. Utóbbiak közé tartozik az Orion-kar is, melyben a Napunk is megtalálható.

A csillagászok korábban úgy gondolták, hogy az Orion-kar csak egy hídszerű rendszer két sávnyi gáz és csillag, azaz két nagyobb spirálkar közt. Most azonban könnyen elképzelhető, hogy változik a tudományos álláspont.

Ye Xu, a nankingi Bíbor-hegyi Obszervatórium csillagásza kollégáival nagyjából két tucatnyi csillagbölcső – azaz csillagkeletkezési régió – távolságait mérte meg. A kutatók arra jutottak, hogy a Napot is tartalmazó rendszerek egy megközelítőleg 20 ezer fényév hosszúságú sávban helyezkednek el, amely párhuzamos a szomszédságában található két spirálkarral. A két végpont közti távolságból arra lehet következtetni, hogy a terület maga is egy nagyobb spirálkar, melynek mérete a Sagittariushoz és Perseushoz mérhető.

Az Orion-kar csillagkeletkezési régióit a kék, a Perseusét a fekete, míg a Sagittariusét a lila szín jelöli. A piros pötty a Napot, míg a vörös csillag a galaxis közepét szimbolizálja. Forrás: Y. XU ET AL/SCIENCE ADVANCES 2016

Annak ellenére, hogy maga a Naprendszer is a Tejútban található, meglehetősen keveset tudunk a galaxisról. A kutatók úgy próbálják felmérni a rendszert, mintha valaki egy erdőben állva igyekezne térképet rajzolni a rengetegről – a különbség annyi, hogy a csillagászok kilátását nem fák és bokrok, hanem csillagközi por és gáz takarja.

A szakértők a Tejút felépítésére ezen akadályok, valamint a közeli galaxisok elemzésével tudnak következtetni.

(Via: ScienceNews)

Local demonstrators march with a flag with the image of Russian President Vladimir Putin and Hungarian Prime Minister Viktor Orban close to the headquarter of the governor FIDESZ party at Heroes Square as students, teachers of the Central European University and their sympathizers protest in downtown Budapest on April 9, 2017.
Hungarian lawmakers approved legislation that could force the closure of a prestigious Budapest university founded by US billionaire investor George Soros, sparking fresh protests. The English-language Central European University (CEU), set up in 1991 after the fall of communism, has long been seen as a hostile bastion of liberalism by Prime Minister Viktor Orban's government.  / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK