Földrengéseket, árvizeket okozhat a Hold gravitációja

Rátfai Gábor

újságíró. 2016. 09. 14. 10:01

Nincs bizonyíték, csak valószínűsítés, de már ez is érdekes.

Japán kutatók arra jutottak, hogy az újhold jelentős szerepet játszik a nagy földrengésekben és árvizekben, köszönhetően a Hold és a Nap gravitációs kölcsönhatásának, melyet a Föld forgására gyakorolnak. A Tokiói Egyetem kutatócsapata, melyet Satoshi Ide vezetett, a Nature Geoscience-ben tette közzé felfedezéseit.

“A nagy földrengések valószínűsége megnő a magas árapály terhelésű időszakban”, írja a tanulmány, ami megjegyzi, hogy ilyenkor a legnagyobb a gravitációs erő, és akár egy kis szikla is beindíthatja a gigantikus méretű földmozgásokat. Fontos azonban megjegyezni, hogy bár a kapcsolat hipotézisként valóban felállítható, gyakorlati bizonyíték nincs rá, de a csapat elég sok modellt megvizsgált, és valószínűsíti, hogy erről van szó.

A kutatók megvizsgálták a nagy rengések (5,5 erősség felett) előtti kéthetes időszakot, és nem csak magát az eseményt, és rekonstruálták az árapály hatást, de egyértelmű bizonyítékot nem találtak a kisebb rengésekkel kapcsolatban, ugyanakkor azt tapasztalták,hogy a nagyobb mozgások sorozata akkor volt, amikor megnőtt az árapály terhelés. Ilyen rengés volt a Great Tohoku 9,0-ja, illetve a 2010-es chilei 8,8, melyek mindegyike az újhold idején történt.

Habár nincsenek konkrét bizonyítékok a korrelációra, a tudósok szerint az előrejelzések javítására fel lehet használni, különös tekintettel a nagyobb rengésekre, ez pedig egyértelműen emberéleteket jelent.

Election posters with the leading candidates for the presidential elections in France with  Le Pen (l) and E. Macron (c) can be seen in Henin-Beaumont, France, 23 April 2017. A total of eleven candidates participates in the first round of the presidential elections. Photo: Kay Nietfeld/dpa