Van valami furcsa és titokzatos a Neptunusz mögött

Rátfai Gábor

újságíró. 2016. 08. 12. 11:02

Az aprócska bolygó nem is jó felé forog, ráadásul rossz irányba megy.

A bolygó (Neptunusz) mögött, a külső naprendszerben a csillagászok nem olyan régen felfedeztek egy titokzatos objektumot, mely szintén a Nap körül kering, majdnem merőlegesen a legtöbb égitesthez képest, és ennyiben nem is merül ki a Niku néven emlegetett objektum érdekessége. Kiderült ugyanis, hogy éppen ellentétes irányban forog, mint a a legtöbb bolygó, de azt egyelőre nem tudni, hogy mi okozza ezt a furcsaságát.

A bolygórendszereknél az összes résztvevő ugyanabban az irányban forog a Nap körül, de a csillagászok a Haleakalán (Maui) található Pan-STARRS teleszkóp segítségével azt tapasztalták, hogy a Niku jelenleg a naprendszer síkja felett, felfelé mozog. Ebből Matthew Holman, a Harvard-Smithsonian Center vezető asztrofizikusa arra következtet, hogy egy másfajta erő hat rá, és azt mondja, hogy mindez azt jelenti, vannak olyan folyamatok a külső naprendszerben, melyekkel nem vagyunk tisztában.

Bár Holman egy darabig azt gondolta, hogy a Niku pályáját a nem is olyan régen felfedezett Kilences Planéta befolyásolhatja, de aztán elvetette ezt a gondolatot, mert a kettő túl közel van egymáshoz. További kutatások folyamán aztán kiderült, hogy az alig 200 kilométernyi átmérőjű égitest valójában egy objektumcsoport része, melyek mindegyike visszafelé köröz, ugyanazon a 110 fokos síkon. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek az információk csupán feltételezések.

Konstantin Batygin, a Kilences Planéta egyik felfedezője szerint azért jó, ha nem tudunk valamit megmagyarázni a külső naprendszerben, mert így idővel törvényszerűen új felfedezésekre fogunk jutni, és ebben teljesen igaza van. A Kilences Planéta érdekessége egyébként az, hogy fizikai valójában nem is sikerült még látni, létezésére csupán matematikai modellekkel következtettek a szakemberek.

US President Donald Trump (C) makes his way to board Air Force One in Riyadh as he head with the First Lady to Israel on May 22, 2017. / AFP PHOTO / MANDEL NGAN