A patkányoknál már megtalálták az alkoholizmus genetikai okait

24.hu

2016. 08. 07. 19:19

Az alkoholizmus okát sokszor a géneknél kell keresni - sugallja egy új tanulmány. Az eredmény egy több évtizede tartó patkánykísérlet végén született meg.

A vizsgálatban a szakértők 930 olyan gént találtak, amely az alkohol-preferenciával áll kapcsolatban. Michael Miles, a Virginia Közegészségügyi Egyetem kutatója szerint az embernél korábban nem sikerült megtalálni az alkoholizmus mögötti genetikai okokat.

A kísérlet előkészítése évtizedekbe telt. A történet az 1980-as években kezdődött, amikor az Indianapolisi Orvostudományi Egyetemen a patkányoknak két választást adtak: vagy tiszta, vagy 10 százaléknyi etanolt tartalmazó vizet isznak.

Később a tudósok több mint 40 generáción keresztül választották ki azokat a rágcsálókat, melyek önként itták a legtöbb szeszt. A patkányokat ezután úgy tenyésztették, hogy olyan utódokat hozzanak létre, melyek akár napi 25 doboz sörnek megfelelő alkoholt is elfogyasztottak. Ezzel párhuzamosan azon rágcsálók családját is létrehozták, melyben a patkányok szinte alig éltek az alkohol tartalmú vízzel.

Az új vizsgálatban William Muir, a Purdue Egyetem kutatója csapatával DNS mintákat gyűjtött be 10-10 komolyan alkoholista és tiszta családból. A csoportok összehasonlítása során a szakértők 930 olyan gént azonosítottak, melyek hatással vannak az alkohollal kapcsolatos viselkedésre.

Az emberen végzet genetikai kísérletek során nehéz megtalálni ezeket a nyomokat. Muir azonban bízik benne, hogy eredményeikkel megkönnyíthetik a keresését.

Egészen mostanáig a szakértők úgy gondolták, hogy az alkoholizmus és a hasonló függőségek a módosulva örökölt gének, illetve az így hibásan létrejött proteinek miatt alakulnak ki. Az új kutatás azonban rámutatott: a szabályzó gének működése sokszor legalább olyan fontos, mint a változó géneké.

Az, hogy a patkányoknál azonosított genetikai eltérések ugyanazok lehetnek-e, mint az embereknél, egyelőre nem bizonyított.

(Via: Science News)

Eger, 2017. május 25.
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára (k), Nyitrai Zsolt miniszterelnöki megbízott, Eger és térsége országgyűlési képviselője (b) és Dányi Gábor Zoltán európai uniós fejlesztések koordinációjáért felelős helyettes államtitkár (j) a fejlesztéspolitikai egyeztetésen az egri városházán 2017. május 25-én.
MTI Fotó: Komka Péter