Ősidők óta pusztítja a rák az embereket

Úgy tűnik, hogy a rák régebb óta van az emberiséggel, mint gondoltuk. Egy meglepő felfedezés rámutatott, hogy a betegség már több mint egymillió éve is jelen volt az őseink között. A kutatók dél-afrikai előemberek csontjai között találtak egy 1.7 millió éves lábfejcsontot, illetve egy közel 2 millió éves csigolyát, mindkettőben rákos elváltozással.

Összehasonlításképpen, az eddigi legöregebb emberi tumor-lelet „mindössze” 120.000 éves. Az új felfedezés mintegy tízszeresére növeli a rák történetét.

A Witwatersrandi Egyetem és a Dél-afrikai Paleontológiai Kiválósági Központ közös kutatócsoportja tette a felfedezést, és azt mondják, hogy a rák több millió évnyi emberi evolúció alatt sem változott semmit. Miután a legmodernebb, a csontrák diagnosztizálására használt eszközökkel megvizsgálták, kiderült, hogy ugyanolyan rákról van szó, mint ami ma is jelen van a népesség egy részénél.

Felmerül tehát a kérdés, hogy ha 1,7 millió év alatt rengeteget változott az emberi fiziognómia, akkor a rák miért nem? A kutatók egyelőre tanácstalanok. „Annyit tudunk, hogy nagyon sok évvel ezelőtt is itt volt a rák, és azóta semmi nem változott” – mondja John Odes, a Wits Egyetem Anatómiai Központjának tudósa. „Rendesen az ehhez hasonló, evolúciós biológiai helyzetekben világos változást kellene látnunk.”

„Egy ilyen felfedezés megváltoztathatja azt, ahogy a rákról gondolkodunk” – mondta Patrick Randolph-Quinney, a Közép-Lancashire-i Egyetem kutatója. „A tanulság az, hogy a rák nagyon régóta kíséri az emberiséget, még tökéletes, egészséges életmód mellett is ki tudjuk fejleszteni magunkban a tumorokat. Úgy tűnik, hogy a rák az emberi evolúciós folyamat szerves része.”

A kutatásban résztvevők azt is elmondták, hogy már a Jura-kori dinoszaurusz-leletekben is találtak rákos elváltozásra utaló nyomokat. Sőt, már egy 300 millió éves hal-fosszíliában is volt tumor.

Ugyanakkor számos modern, teljesen új rákfajta létezik, melyek a megváltozott életmóddal, az alkoholfogyasztással és a dohányzással hozhatók összefüggésbe. Az ősi csontokban olyan rákot találtak, amelynek kialakulása nem függ össze a környezeti feltételekkel. Nyilvánvaló, hogy ezek a típusok még ma is léteznek, egyfajta emberi állandónak tekinthetők.

„Kellett lennie még valaminek, ami rákot okozhatott. Most még nem tudjuk, hogy mi lehetett az, de az világos, hogy a tumorokra való hajlam idősebb, mint az emberiség. A kérdés az, hogy miként alkalmazhatjuk ezt a felfedezést a rák evolúciójának vizsgálatában” – mondja Odes.

(CNN)