Tudomány

Úgy hat a lájk az agyra, mint a szerelem és a pénz

Horváth Balázs
Horváth Balázs

újságíró. 2016. 07. 13. 18:32

A tinédzserek agyi aktivitása mérhető kilengéseket mutat, amikor lájkolják a képeiket.

Dobbant már meg a szíved, amikor befutottak az első lájkok az instás fotódra? Voltál már elkenődve, amikor a szerinted frappáns Twitter bejegyzésre senki sem nyomott egy szívecskét? Húzódott mosolyra a szád, mert a Facebook bejegyzésed az üzenőfal tetején trónolt egész nap? Ha igen, akkor valószínűleg tini vagy, az agyad pedig éppen átalakul.

A UCLA agykutató központjában tudományos alapra helyezték a közösség média hatásainak vizsgálatát és megnézték, hogyan reagál a tinik agya a lájkokra. Ehhez 32 fiatalon végeztek el fMRI vizsgálatot, miközben a körükben egyik legnépszerűbb appot, az Instagramot használták. Ez alatt összesen 140 képet mutattak meg nekik, amelyeket a társaik lájkoltak előtte. Az eredmények azt mutatták, hogy a lájkok beérkezése elsősorban az agy jutalmazó központját aktivizálták.

Az egyik kutató szerint

„ez pontosan az a terület, ami akkor pörög fel, ha egy általunk szeretett emberről készült képet látunk, vagy pénzt nyerünk”.

Ez a hatás váltja ki azt belőlük, hogy továbbra is használják ezeket a szolgáltatásokat, hogy minél több elismerést kapjanak. Ez választ adhat arra, hogy miként lehet ennyire népszerű a Snapchat, az Instagram és miért képes a Facebook folyamatosan növelni a felhasználók számát.

A kísérlet másik szakaszában teljesen semleges témákat (étel, barátok), illetve olyan rázós dolgokat ábrázoló fotókat mutattak nekik, mint az alkohol, vagy a cigaretta. Ekkor arra voltak kíváncsiak, hogy a fiatalok lájkoló kedvét befolyásolja-e az, hogy mit ábrázol a fotó. Az eredmények szerint ennek semmi jelentősége nem volt: amennyiben a képet az ismerősök, barátok már lájkolták, azzal ők is ezt tették, függetlenül attól, hogy mi volt rajtuk.

A kutatás eredménye tehát az, hogy a közösségi média mérhető, kimutatható hatással van a tinédzserek agyára, ami a szakemberek szerint nem probléma, de érdemes szem előtt tartani, mert így érthetőbbé válik a Facebook, Instagram és társainak szívó hatása. Mellesleg ez a jelenség nem csak a fiatalokra érvényes: egy korábbi kísérletben felnőtteket tanítottak zsonglőrködni, aminek hatására pár hónapon belül az agyuk jól kimutatható változásokat mutattak.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US President Donald Trump (C), Secretary of Defense James Mattis (L) and US Navy Captain Richard McCormack (R) attend an operations briefing at the pre-commissioned USS Gerald R. Ford aircraft carrier in Newport News, Virginia, March 2, 2017. / AFP PHOTO / SAUL LOEB
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.