Az alkotás akkor is jó a stressz ellen, ha tehetségtelenek vagyunk

Mindegy, hogy festés, szobrászkodás, vagy bármi más, az alkotás segíthet leküzdeni a stresszt. Még akkor is, ha az ember történetesen teljesen béna hozzá.

Mindegy, hogy az ember a MOME-n végzett, vagy egy vonal meghúzása is problémát okoz számára, 45 percnyi művészkedés segíthet a stresszhormonok csökkentésében – állítja egy új tanulmány. Bár a kutatókat nem lepte meg, hogy a kreatív tevékenységek megnyugtatóak, az váratlanul érte őket, hogy ez az ügyetlenebb embereknél is igaz.

Vizsgálatukban a szakértők 39 különböző művészeti képességekkel rendelkező alanyt hívtak meg egy 45 perces foglalkozásra. A résztvevők rengeteg anyaggal és technikával dolgozhattak, így agyaggal, filctollal és kollázzsal. Önként választhatták meg a felhasznált eszközöket és módszereket, csupán annyi volt a feladatuk, hogy alkossanak.

A kutatás megkezdése előtt és után a tudósok nyálmintát vettek a résztvevők szájából. Ennek elemzésével a kutatók meg tudták mondani, hogy a művészet milyen hatással van egy bizonyos hormonra, amely a stresszel hozható összefüggésbe.

Az elemzés azt mutatta, hogy háromnegyed órányi kreatív tevékenység a résztvevők 75 százalékánál csökkentette az érintett hormon szintjét. A tudósokat azonban meglepte, hogy az eredmény nincs összefüggésben az alanyok képességeivel.

Girija Kaimal, a tanulmány egyik szerzője szerint az adatok egyszerre voltak elvártak és váratlanok. Egyrészt a nyugtató hatásra a művészetterápiás tapasztalatokból következtettek, ugyanakkor úgy hitték, a jobb készségekkel rendelkezőknél még nagyobb lesz a javulás.

A szakértők arra is megkérték az alanyokat, hogy írják le a kísérlet során tapasztaltakat. A tudósok észrevették, hogy azok, akik úgy ítélték meg, hogy tevékenységükkel “új szempontokat ismertek meg magukkal kapcsolatban”, valamint azok, akik szerint “ez egy kezdeti lépés volt egy hosszabb folyamat jövőbeli eredménye felé” jóval nagyobb kortizol-szint csökkenésen mentek át. A mellékvesekéreg által termelt anyagnak számtalan biológiai hatása van, így a stressz-szituációkhoz való alkalmazkodásban is segít.

Ez további bizonyíték lehet amellett, hogy a kortizol- és a stressz-szint komoly összefüggésben van. Ennek ellenére az elmélet alátámasztására további vizsgálatokra van szükség.