Hatalmas homokviharok dúlnak a Marson

24.hu

2016. 06. 14. 12:30

Bár a Vörös bolygó légköre igen vékony, az éghajlata mégis nagyon változatos. A NASA Mars Orbiter nevű szondája hatalmas szezonális viharokat azonosított be. A három anomáliából álló minta évek óta jelentkezik a bolygó déli féltekén. A viharok szabályosan követik egymást tavasszal és nyáron.

David Kass, a felfedezést bemutató tanulmány szerzője szerint a Marson előforduló regionális homokviharok tanulmányozása az első lépés lehet az őket irányító nagyobb jelensége megértése felé.

A bolygón a por erős kapcsolatban van a hőmérséklettel és a légkör állapotával. Mivel a por jóval több fényt nyel el, mint a tiszta levegő, így sokkal jobban fűt is. A hőmérsékletbeli különbség emiatt akár a 35 Celsius-fokot is elérheti. A forróságban bolygószintű szelek jönnek létre, illetve a felmelegedett levegő lejjebb ereszkedik a poros területekről. A kutatók épp ezt a két jelenséget vizsgálták a szonda segítségével.

A por viselkedése mellett azonban érdemes magát a hőmérsékletet is tanulmányozni, ezzel ugyanis jobban megérthetőek a nagy homokviharok okai. A Mars légköri hőmérsékletének tanulmányozása természetesen nem új keletű, a NASA már 1997-óta foglalkozik a témával.

Az új kutatás sem ma kezdődött, a megfigyelt viharok immár hat marsi év óta jelentkeznek – ez nagyjából tizenkét földi évnek felel meg.

A legtöbb marsi vihar lokalizált, átmérőjük 2 000 kilométer körül mozog, és néhány nap alatt meg is szűnnek. Az újonnan megfigyelt jelenségek ennél jóval nagyobbak, akár a bolygó egyharmadát is lefedhetik – 1997-óta eddig kétszer fordult elő, hogy egy vihar az egész Marsot beborította.

Bár az ilyen óriásviharok messze nem olyan drámaiak, mint ahogy elsőre tűnnek, így is komoly károkat okozhatnak a szondáknak és különböző távvezérelt egységeknek. Többek közt ezért is fontos a jelenségek valódi megértése.

MANCHESTER, ENGLAND - MAY 23:  A Police officer stands guard near the Manchester Arena on May 23, 2017 in Manchester, England.  At least 22 people were killed in a suicide bombing at an Ariana Grande concert at Manchester Arena which was packed with children. It is the worst terrorist incident on British soil since the London bombings of 2005.  (Photo by Jeff J Mitchell/Getty Images)