csurjumov-geraszimenko üstökös (Array)

Az élet alkotóelemeit találták meg az üstökösön

24.hu

2016. 05. 27. 21:55

Ez az első ilyen felfedezés, amely azt a feltételezést igazolhatja, hogy az élet létrejöttében fontos szerepe volt az üstökösöknek.

Aminosavat és foszfort, az élet fontos alkotóelemeit találta a Rosetta űrszonda a 67P/Csurjumov-Geraszimenko üstökös gázaiban. A fehérjékben megtalálható 23 aminosav közül a legegyszerűbbet, a glicint lelték meg, de ez az első alkalom, hogy egy üstökös ritka légkörében ilyen felfedezést tegyenek.

Sőt, a csillagok közötti térben eddig már több mint 140 különböző molekulát fedeztek fel, de még soha nem volt közöttük aminosav. A NASA által egy üstökösről gyűjtött pormintában találtak már glicinre utaló jelet, de a minta szennyezettsége miatt az földi eredetű is lehetett.

A kutatók metil-amint és etil-amint is ki tudtak mutatni, ami szükséges ahhoz, hogy a jégből glicin keletkezzen.

Ugyancsak ez az első alkalom, hogy foszforra bukkanjanak egy üstökösön. A foszfor a DNS felépítésében játszik fontos szerepet, így minden élőlény számára kulcsfontosságú.

A felfedezés alátámasztja azt az elméletet, hogy a földi élet keletkezéséhez üstökösöknek is köze van. (MTI)