Egyszerre gyönyörű és hátborzongató a földi pokol

24.hu

2016. 04. 30. 15:15

Egy sci-fi idegen bolygója, démonok tanyája, vagy éppen egy kábítószeres hallucináció is lehetne az etiópiai Danakil-mélyföld környezete. A Föld legforróbb és legszárazabb helyén jellemző a vulkáni aktivitás, a bugyborékoló, sós tavak fölött kénes és klóros gőz kering.

A Dallol-vulkán és az Asszal-tó közti különleges világ Eritrea és Etiópia határán terül el. A tengerszint alatt 100 méteres mélységben található sivatagban mérték a Földön a legforróbb hőmérsékletet: 70 Celsius-fokot. A nagy melegben a földben található ásványi anyagok kicsapódnak, különleges sárga, vörös és zöld színeket hozva létre.

Euro Planet\Szulfát és vasoxid kémény

A lélegzetelállító táj ellenére csak ritkán merészkednek kutatók a Danakil-mélyföld területére. A hónap elején azonban egy geológusokból álló csoport három napot töltött a földi pokolban, a helyi viszonyokat tanulmányozva. Az expedíció vezetője, Dr. Felipe Gómez Gómez szerint a kevés megjelent tanulmány miatt fontos lehet a térség élővilágának elemzése.

A kutatók azt vizsgálták, hogyan maradhat bármi is életben ilyen mostoha körülmények között. A pH-érték, a nedvesség, a hőmérséklet és az oxigéntartalom elemzése mellett a helyi baktériumokból is gyűjtöttek mintákat. A DNS-ük tanulmányozása segíthet abban, hogy megértsük, hogyan élhetnek a világ legzordabb helyén.

Bár a vidék igen gyönyörű és természettudományos szempontból is érdekes, nem ajánlott arrafelé túrázni. A nappali 40 fokos és éjszakai 30 fokos meleg igen kellemetlen, a levegőben lévő klór pedig mardossa az ember légutait. Éppen ezért érdemes beérni a helyszínen készült képek tanulmányozásával.

Euro Planet\Kén- és vasoxid kicsapódás
Euro Planet\Hidrotermális rendszer

German Chancellor Angela Merkel greets an interactive robot at the digitalSTROM stand during the annual Girl's Day fair at the chancellery in Berlin on April 26, 2017.
The fair aims to attract young women to hi-tech and engineering jobs.  / AFP PHOTO / John MACDOUGALL