A lab technician handles a sample of DNA at the Genetic Institute Nantes-Atlantique (IGNA) on December 10, 2015 in Nantes, western France.
The Genetic Institute Nantes-Atlantique (IGNA) is one of the first French laboratories of forensic expertise to use DNA evidence to establish the physical characteristics of a suspect and so his "genetic sketch," can be used as a "support tool "  in an investigation. / AFP PHOTO / GEORGES GOBET

A „szuperhős DNS” segítségével legyőzhetjük a legszörnyűbb betegségeket

2016. 04. 24. 16:55

Amerikai kutatók rájöttek, hogy egyes emberek szervezete öröklött hajlamuk ellenére is képes kivédeni egyes gyógyíthatatlan betegségeket.

A szervezetünk kicsit olyan, mint egy számítógép: szolgai alázattal követi a DNS-ünkbe kódolt instrukciókat. Tekintet nélkül a következményekre – ez az oka annak is, hogy egyes génmutációk megbetegíthetnek minket.

Igen ám, csakhogy mint kiderült, vannak olyan emberek, akiknek olyan „szuperhős DNS-ük” van, amely megvédi őket ezektől a betegségektől – még akkor is, ha éppen azokat a mutációkat hordozzák, amelyek kiváltják őket.

A New York-i Mount Sinai kórház genetikusai legújabb kutatásuk során egészséges embereket vizsgáltak, azt remélve, hogy találnak köztük olyanokat, akik hajlamosak ugyan az olyan betegségekre, mint például a cisztás fibrózis, mégsem betegedtek meg. Arra voltak kíváncsiak, hogy mi óvhatta meg őket a kórtól.

A csapat 600 000 DNS-mintát nézett át. Összesen tizenhárom olyan embert találtak, akik „súlyos genetikai betegségeket okozó mutációkat” hordoztak, mégis makk egészségesek voltak. A Nature-ben megjelent tanulmányukban arra jutottak, hogy az ilyen „ellenálló” emberek jóval többen vannak, mint korábban gondoltuk.

A gond csak az, hogy a képregény-szuperhősökhöz hasonlóan az ő személyazonosságukat sem ismerjük, hiszen a kutatók által használt DNS-adatbázisban anonim adatok szerepelnek.

Ezért a tudósok úgy döntöttek, hogy előröl kezdik a kutatást, és olyan emberek segítségét kérik, akik hajlandók önként kiadni nekik a személyes adataikat. Úgy gondolják, ha sikerül rájönniük arra, hogyan tudja felülírni a szuperhős DNS a betegséget okozó mutációkat, a mostaninál hatékonyabb gyógymódokat és kezelési módszereket fejleszthetnek ki azok kezelésére.

Az első és legfontosabb lépés az ellenálló személyek felkutatása. Ha ők megvannak, elkezdhetjük vizsgálni azt, mi az – például az egyedi genetikai sajátosságaik –, ami immunissá teszi őket ezekkel a betegségekkel szemben

mondta a Fast co.EXIST-nek nyilatkozva Stephen Friend, a tanulmány egyik szerzője.

Friend azt reméli, hogy a szuperhős DNS segítségével egy nap az olyan betegségeket is legyőzhetjük, mint az AIDS vagy a demencia.

Budapest, 2015. június 7.
A kormány bevándorlásról szóló plakátja a főváros VIII. kerületében, a Hungária körúton 2015. június 7-én. Több helyen megrongálták a plakátokat, ezért a Fidesz feljelentést tesz bűncselekményre felbujtás miatt. Németh Szilárd, az országgyűlési képviselője felszólította Szigetvári Viktort, az Együtt elnökét és párttársait, hogy "ne uszítsák tovább az embereiket ilyen agresszív és törvénytelen cselekedetek elvégzésére".
MTI Fotó: Marjai János