nano tracking

Sérült áramköröket javítanak a magyar származású tudós nanorobotjai

24.hu

2016. 03. 29. 17:34

Joseph Wang, a University of California kutatója és Balázs Anna, a University of Pittsburgh magyar származású tudósa olyan nanorobotokat fejlesztettek ki, amelyek mindenféle programozás nélkül, csupán a fizika törvényeinek engedelmeskedve meg tudnak javítani egy sérült áramkört. Ezek az apró javítások jelentősen meghosszabbíthatják a modern elektronikai eszközök szavatossági idejét; de a kísérleti nanorobotok egy nap akár az öngyógyító anyagok gyártására vagy a gyógyszerek hatóanyagainak emberi szervezeten belüli szállítására is alkalmasak lehetnek.
A parányi robotokat idővel öngyógyító anyagok gyártására vagy gyógyszerek célzott célba juttatására is használhatják majd.

Nem minden autonóm robotnak van szüksége mesterséges intelligenciára ahhoz, hogy el tudja látni a feladatát. A Quartz híre szerint Joseph Wang, a University of California kutatója és Balázs Anna, a University of Pittsburgh magyar származású tudósa olyan nanorobotokat fejlesztettek ki, amelyek mindenféle programozás nélkül, csupán a fizika törvényeinek engedelmeskedve meg tudnak javítani egy sérült áramkört.

A weboldal szerint ezzel a technológiával az áramkörök mikroszkopikus méretű, az emberi szem számára láthatatlan karcolásait is meg lehet reparálni.

Ezek az apró javítások jelentősen meghosszabbíthatják a modern elektronikai eszközök szavatossági idejét; de a kísérleti nanorobotokban ennél komolyabb lehetőségek is rejlenek. Ezek a parányi, autonóm robotok egy nap akár az öngyógyító anyagok gyártására vagy a gyógyszerek hatóanyagainak emberi szervezeten belüli szállítására is alkalmasak lehetnek

– írták.

Wang és Balázs a természetből merítette az ihletet a nanobotok megalkotásához. Ha megvágjuk az ujjunkat, a vérünkben lévő vérlemezkék a seb környékére sereglenek, hogy elállítsák a vérzést. A kutatók olyan robotokat akartak építeni, amelyek valami hasonlót csinálnak – csak épp a sérült szövetek helyett áramköröket reparálnak.

A tudósok ún. Janus-részecskéket használtak: gömbölyű nanorobotokat (vagy ahogy ők nevezik „nanomotorokat”), amelyeknek egyik felük aranyból, a másik pedig platinából készült. Az apró, egy gombostű fejénél ezerszer kisebb nanobotokat hidrogén-peroxid oldatba tették; a platina heves reakcióba lépett a hidrogén-peroxiddal, a felszabaduló oxigén pedig sugárhajtóműként hajtotta előre a parányi robotokat.

Hogy kiderítsék képesek-e a Janus-részecskék a sérült elektronos eszközök megjavítására, készítettek egy egyszerű áramkört, amely egy akkumulátort kötött össze egy LED-del. Ezután egy vékony karcolással megszakították az áramkört, majd ráöntötték a hidrogén-peroxidban úszó nanobotokat, és várták, hogy mi történik.

Fél órával később eltávolították az oldatot, és bekapcsolták az akkumulátort. A LED újra felfénylett: az apró robotok sikeresen elvégezték a feladatukat.

A Nano Letters című folyóiratban megjelent tanulmányuk szerint számítógépes modelljeik azt mutatták, hogy a részecskék véletlenül nem keveredhettek oda az áramkör hibás részéhez. Valószínűnek tartják, hogy a karcolás megváltoztatta a felületi feszültséget, amelyet a nanobotok arany oldala „észlelt” – ezek a molekuláris szintű változások vonzhatták oda őket a sérüléshez.

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)