Messzebbre látott el a Hubble, mint valaha

A Hubble-űrtávcsővel dolgozó csillagászok egy fényes, tőlünk rekordtávolságra: 13,4 milliárd fényévre lévő galaxist fedeztek fel. A GN-z11-nek elkeresztelt csillagrendszer az Ursa Major irányában található, és mindössze 400 millió évvel a Nagy Bumm után jött létre.

„Hatalmasat léptünk vissza az időben, jóval túl azon, amiről akár gondolni mertük volna, hogy lehetséges a Hubble-lel – mondta Pascal Oesch, a Yale Egyetem asztronómusa közleményében.

Oesch és kollégái a Hubble fénytörő spektrográfjának segítségével kaptak képet a meglepően fényes galaxisról, amely körülbelül húszszor gyorsabban ontja magából a csillagokat, mint a Tejút. Ezután megvizsgálták, hogy hogyan változott a galaxisból érkező fény hullámhossza a megtett távolság miatt – hasonlóan ahhoz, ahogy a távolodó vonat hangja is eltorzul.

Ezt megelőzően a legrégebbi galaxis, amiről tudtunk, 13,2 milliárd éves volt.

„Ez az új rekord valószínűleg megdöntetlen marad a James Webb Űrteleszkóp elindításáig” – mondja Pieter van Dokkum, aki szintén a Yale csillagásza. A Webb-űrtávcsövet 2018-ban tervezik fellőni. Mivel érzékenyebb a nagyobb hullámhosszúságú, infravörös fényre, mint a Hubble, a kutatók azt remélik, általa majd jobb képet kaphatnak a Nagy Bumm után először sugárzó tárgyakról.

A GN-z11 tömege mindössze egy százaléka a Tejúténak, s így modern galaxis-mércével mérve apró, azonban ahhoz képest, hogy milyen korán született, hatalmas. „Csodálatos dolog, hogy egy ennyire masszív galaxis létezhetett mindössze 200-300 millió évvel azután, hogy az első csillag elkezdett alakot ölteni” – mondja Garth Illingwortj, a Californiai Egyetem kutatója.

A GN-z11 új spektroszkópos vizsgálata egy sor korábbi, a Hubble és a Spitzer infravörös teleszkóp által tett megfigyelésen alapul, melyek miatt a kutatók arra következtettek, hogy a galaxis közelebb van hozzánk, mint gondoltuk.

A kutatás részletes eredményeit a jövő héten megjelenő Astrophysical Journal folyóiratban fogják közölni.

(via Discovery News)