Megtalálták a rák Achilles-inát a tudósok

24.hu

hírgyáros. 2016. 03. 04. 10:39

A londoni University College tudósai megtalálhatták a tumoron belüli egyedi sejtmutációk kulcsát – számol be a BBC a Science Journal tanulmánya alapján.

A személyre szabott terápia azonban rendkívül drága lehet, embereken pedig még nem próbálták ki. Szakértők szerint a metódus működhet, azonban a valóságban bonyolultabb lehet, mint amilyennek a kísérleti fázisban tűnik. A kutatók azonban azt remélik, felfedezésük a rák gyógyításának gerincét képezheti és két éven belül elkezdődhet a tesztelés embereken is.

Az új eljárás lényege a DNS személyre szabott analízise. Hasonló kísérletek korábban is történtek, azonban a beteg saját immunrendszerét stimuláló rákellenes vakcinák ezidáig sorra megbuktak. Ennek egyik oka, hogy úgy mozgósították a test védőrendszerét, hogy az rossz célpontot követett. A probléma az, hogy a rákot nem azonos sejtek alkotják, a tumoron belül mutáció, genetikai sokféleség jellemző, tehát a daganaton belül a sejtek különbözőképpen viselkedhetnek. A tumoron belül kvázi egy fa elágazásaiként, egy gyökérmutációból fejlődnek tovább minden irányba a sejtváltozatok, ezt nevezik a rák heterogenitásának.

A tudósok most az antigéneket – a ráksejtek felszínéből kiálló fehérjéket – megváltoztató gyökérmutáció azonosítására vonatkozó felfedezést tettek. A gyökérmutációk célzott támadásának két módja lehetséges. Az első lépésben olyan vakcinát fejlesztenek, amely segít az immunrendszernek a mutáció felfedezésében. A második lépésben “kihalásszák” azokat a sejteket, amelyek célba vették a mutációt, laboratóriumi körülmények között felduzzasztják számukat, majd visszafecskendezik azokat a testbe.

Charles Swanton professzor szerint a felfedezéssel lehetővé vált, hogy célzottan tudják rangsorolni és célba venni a minden sejtben jelenlévő tumor antigéneket. A szakember szerint ez a személyre szabott gyógyítás abszolút határát jelenti, melynek keretében minden páciens teljesen egyéni, testre szabott kezelésben részesülhet.

Science and Lab ResearchKicsit mindannyian ősi vírusok vagyunk