exobolygo (Array)

Rekorder naprendszert találtak a csillagászok

24.hu

2016. 01. 27. 19:46

Sose láttál még ekkora bolygót! Sose láttál még ekkora naprendszert! Sose láttál még ilyen széles pályát! És mindezt csak száz fényévnyire!

Hatalmas naprendszert sikerült felderíteniük csillagászoknak a BBC szerint, a most felfedezett rendszer nagyobb minden eddig ismertnél. Jól jellemzi méreteit, hogy egyik óriásbolygója olyan távol kering a fő csillagtól, hogy egymillió földi évbe telik, amíg megkerüli. Ez azt jelenti, hogy a pályája 140-szer szélesebb, mint a Naprendszer szélén keringő Plútóé.

A 2MASS J2126-8140 bolygó méretei is lenyűgözőek: a Naprendszer gigászánál, a Plútónál 12-15-ször nagyobb. Simon Murphy az Ausztrál Nemzeti Egyetemről elmondta, hogy meglepődtek, amikor felfedezték a bolygót, ami ilyen messze kering a csillagától. “Nincs rá mód, hogy ez is ugyanúgy alakult ki, mint a mi naprendszerünk tette, egy nagy, porból és gázból álló korongból” – mondta Murphy.

A korábban ismert legnagyobb rendszernél is majd háromszor nagyobb most talált rendszert úgy találták, hogy épp a Föld szomszédságában kerestek fiatal csillagokat és barna törpéket (csillaggá végül kis tömegük miatt nem alakult égitesteket). A mostani csillag-bolygó párost 100 fényévnyire fedezték fel a Földtől. A kutatók szerint kb. 10-45 millió évesek lehetnek, és a köztük lévő távolság miatt előfordulhat, hogy egy másik közeli csillag a gravitációjával elszipkázza a bolygót.