exobolygo (Array)

Rekorder naprendszert találtak a csillagászok

24.hu

2016. 01. 27. 19:46

Sose láttál még ekkora bolygót! Sose láttál még ekkora naprendszert! Sose láttál még ilyen széles pályát! És mindezt csak száz fényévnyire!

Hatalmas naprendszert sikerült felderíteniük csillagászoknak a BBC szerint, a most felfedezett rendszer nagyobb minden eddig ismertnél. Jól jellemzi méreteit, hogy egyik óriásbolygója olyan távol kering a fő csillagtól, hogy egymillió földi évbe telik, amíg megkerüli. Ez azt jelenti, hogy a pályája 140-szer szélesebb, mint a Naprendszer szélén keringő Plútóé.

A 2MASS J2126-8140 bolygó méretei is lenyűgözőek: a Naprendszer gigászánál, a Plútónál 12-15-ször nagyobb. Simon Murphy az Ausztrál Nemzeti Egyetemről elmondta, hogy meglepődtek, amikor felfedezték a bolygót, ami ilyen messze kering a csillagától. “Nincs rá mód, hogy ez is ugyanúgy alakult ki, mint a mi naprendszerünk tette, egy nagy, porból és gázból álló korongból” – mondta Murphy.

A korábban ismert legnagyobb rendszernél is majd háromszor nagyobb most talált rendszert úgy találták, hogy épp a Föld szomszédságában kerestek fiatal csillagokat és barna törpéket (csillaggá végül kis tömegük miatt nem alakult égitesteket). A mostani csillag-bolygó párost 100 fényévnyire fedezték fel a Földtől. A kutatók szerint kb. 10-45 millió évesek lehetnek, és a köztük lévő távolság miatt előfordulhat, hogy egy másik közeli csillag a gravitációjával elszipkázza a bolygót.

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI