Lehet, hogy mégiscsak idegen civilizáció nyomára bukkantunk

24.hu

2016. 01. 20. 17:43

Egy idegen civilizáció által épített megasrtuktúra keringhet a Földtől 1500 fényév távolságra lévő KIC 8462852 nevű csillag körül – a hírt nem a túlzott lelkesedésre hajlamos ufóprtálok, hanem mértékadó tudományos lapok robbantották tavaly októberben.

A szépnevű csillagot 2009-ben fedeztek fel a csillagászok, a földszerű bolygók után kutató Kepler űrtávcső segítségével. Miközben éveken át megfigyelték, egyértelművé vált: valami kering körülötte, ami rendszertelen időközönként eltakarja a fényét. Méghozzá valami hatalmas, mert olykor a csillag által kibocsájtott fény 22 százalékét is kitakarja.

Több lehetséges magyarázat közül az egyik, hogy egy idegen civilizáció építményeiről van szó. A legvalószínűbbnek egészen mostanáig azt tartották, hogy a csillag körül üstökösök keringenek, amit egy, a csillagrendszeren átsuhanó másik csillag gravitációja röpített a KIC 8462852 köré.

Kiderült azonban, hogy ez lehetetlen. Bradley Shaefer, a Louisiana Egyetem csillagászának számításai szerint 648 ezer darab, 200 kilométer széles, együtt mozgó üstökösre lenne szükség ahhoz, hogy ki tudják takarni azt a fénymennyiséget, amekkorát a Kepler észlelt.

Bár a rejtélyes csillagról csak néhány éve vannak közeli felvételek, Shaefer sokkal korábbi, olyan fotókat is tanulmányozott, amik a KIC 8462852 környékét ábrázolják. Egészen a XIX. század végéig ment vissza, és legnagyobb meglepetésére azt tapasztalta, hogy a csillag alig száz év alatt nagyjából 20 százalékot veszített a fényéből, ami abszolút nem jellemző a KIC 8462852 típusába tartozó csillagokra.

„Mindez problémákat okoz a üstökösökről szóló teóriával kapcsolatban. Sokkal több megfigyelésre, és adatra van szükségünk ahhoz, hogy kiderítsük, mi is folyik ott valójában” – nyilatkozta Tabetha Boyajian, a csillagot felfedező tudóscsoport vezetője a New Scientist-nek.

Persze, nagyon messze vagyunk attól, hogy kijelentsük: az objektumokat egy fejlett idegen civilizáció építette és szórta szét a csillag körül, hogy energiát nyerjenek ki belőle. Egyelőre annyi biztos, hogy ez is egy lehetséges magyarázat, ami még mindig szóba jöhet.

(via: Gizmodo)