A woman stands near a model of the James Webb Space Telescope (JWST) at NASA Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland on April 2, 2015.   AFP PHOTO/ JIM WATSON / AFP / JIM WATSON

2018-ban lőhetik fel a Hubble utódját

2015. 12. 18. 18:09

A James Webb űrteleszkóp legfontosabb feladata az univerzum legöregebb galaxisainak tanulmányozása lesz.

A Motherboard híre szerint az Európai Űrkutatási Ügynökség (ESA) és a műholdak fellövésével foglalkozó Arianespace csütörtökön jelentette be, hogy a tervek szerint 2018 októberében fogják pályára állítani a Hubble utódját. A James Webb Space Telescope (JWST) nevű űrobszervatóriumot az ESA, a NASA és a kanadai űrkutatási ügynökség szakemberei közösen fejlesztették. Feladata a világegyetem legöregebb galaxisainak tanulmányozása és „fejlődésük nyomon követése” lesz.

A korábban Next Generation Space Telescope néven futó projekt még 1996-ban indult. „Az elmúlt évek kemény munkája, illetve a NASA, ESA és az Arianespace csapatai közötti példátlan együttműködés bizonyítja, milyen hihetetlen elkötelezettséggel dolgoztak a világ legmodernebb űrteleszkópjának megépítésén” – mondta a weboldalnak nyilatkozva Eric Smith, a NASA JWST programjának igazgatója.

Az űrügynökség közlése szerint a JWST-nek négy fő feladata lesz: a világegyetem első csillagainak és galaxisainak tanulmányozása; a legöregebb galaxisok összehasonlítása a maiakkal; a galaktikus porködök és a bolygók születésének vizsgálata; és az exobolygók légkörének valamint a naprendszeren kívüli égitestek vizsgálata.

Ajax' Dutch head coach Peter Bosz celebrates with supporters after winning the UEFA Europa League semi-final football match between Olympique Lyonnais (OL) against  Ajax Amsterdam, on May 11, 2017 at the Parc Olympique Lyonnais stadium in Décines-Charpieu near Lyon, southeastern France.  / AFP PHOTO / PHILIPPE DESMAZES