Joseph-von-Fraunhofer-Preis:Dr. rer.nat. Christian Schulze Gronover, Dr. Carla Recker und Prof. Dr. Dirk Prüfer (vlnr)
Tudomány

Nem fogja kitalálni, hogy miből készülnek a jövő abroncsai

24.hu
24.hu

2015. 12. 17. 08:23

Amikor a fenntartható fejlődés, és az autóipar kapcsolata kerül terítékre elsődleges, és legfontosabb téma a fosszilis tüzelőanyagok kiszorítása. De a teljes kép más összetevőket is tartalmaz, a tiszta, környezettudatos gyártás egyéb elemei is elengedhetetlenek az ökológiai lábnyom csökkentéséhez.

Nem csak a hajtást, az energiaforrást kell átgondolni, újratervezni. Az autók alkatrészei, kiegészítői is megújulást igényelnek.

Legfőképp a gumiabroncsok területén hozhat komoly változást, ha sikerül környezetbarát alapanyagot találni a gyártáshoz. A Continental már régóta kísérletezik egy megoldáson. A Taraxagum abroncsok érdekessége, hogy a futófelület gyermekláncfű gyökérből előállított kaucsukkal készül.

Már a tesztabroncsok gyártásánál tart a Continental, a hosszú távú cél a gumiabroncs-előállítás fenntarthatóbbá tétele, illetve a hagyományos nyersanyagok, a természetes gumi kiszorítása. Ezzel enyhítenék a trópusi gumifa-ültetvények kihasználtságát, és a gyártó üzemeihez közelebb lévő, mérsékelt övi földterületeken folyhatna az előállítás, amivel a szállítás káros környezeti hatásai is enyhülnének.

A Continental mellett egy másik nagy gyártó, a japán Bridgestone is komoly kutatásokat végez a témában. Sikeresen kifejlesztettek egy olyan új abroncsot, amely természetes összetevőit teljes mértékben egy száraz területen honos sivatagi cserjéből nyerik.

A guayule cserjéből készült természetes gumi nagy hasonlóságot mutat a kaucsukfából kitermelt természetes, növényi eredetű alapanyagra.  A Bridgestone tervei szerint 2050-re az összes általuk forgalmazott gumiabroncs fenntarthatóan előállított nyersanyagból készül majd.

A fő komponensek fejlesztése mellett az apróbb alkotóelemek terén történő előrelépés is sokat nyom a latba. A Ford például a Heinz ketchupgyárral közösen a paradicsomhéj felhasználását vizsgálja, vezeték, és pénzérme tartókat készítenek az ökológiailag semleges alapanyagból.  A cél a kőolajalapú műanyagok helyettesítése növényi alapokon nyugvó gyártástechnológiával, a paradicsomon kívül kókuszdióval, cukorrépával, farostokkal folynak már ígéretes kutatások.

A fenntarthatóságot célzó, már gyártás alatt álló típusok közül a BMW i3-as emelkedik ki. Nem csak elektromos hajtása miatt, hanem a belső térben alkalmazott természetes anyagok okán. A kenaf vagy rostmályva nevű növény több helyen feltűnik, az üléseket borító kárpitok teljes mértékben újrahasznosított rostokból készülnek, a műanyagok 25 százaléka pedig újrahasznosított anyagból vagy megújuló erőforrásokból származik.

Ezek a törekvések, és a néha furcsának tűnő kutatások eredményei bizonyítják, hogy az autóipar számára lehetséges kialakítani a fenntartható gyártást, csak a megfelelő innováció szükséges.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.