Tudomány

Levegővel hajtott autó – lesz ebből valaha valami?

24.hu
24.hu

2015. 12. 15. 16:00

A sűrített levegőben tárolt energiával tiszta üzemű, olcsón „megtankolható” autókat lehetne hajtani. Miért nem ilyenekkel jár akkor az emberiség?

A sűrített levegővel hajtott járművek története egyidős a motorizációval. A XIX. század második felében főleg bányamozdonyok hajtására terjedt el ez a tűzbiztos technológia, de egy időben a párizsi villamost is levegő hajtotta. A sűrített levegőt használták tengeralattjárók mozgatására is, a torpedók hajtására pedig egész sokáig nem is használtak mást. Angliában 1903-ban még légautó-gyártó vállalat is alakult, de a londoni Liquid Air Company nem sokáig maradt életben. A nyomatékszegény légautókat és a drága újratöltést nem kedvelték meg a benzin- és gőzmotoros kocsikkal is ez idő tájt ismerkedő emberek.

Sűrített levegős bányamozdony 1928-ból

A technológia legnagyobb problémája manapság már más, hiszen a nyomaték megfelelő áttételezéssel megnövelhető, a légsűrítés akár megújuló energiával is olcsón megoldható. A gondot inkább a nyomás alól szabaduló levegő erős lehűlése jelenti. Ha a sűrítéskor keletkezett hőt nem „adjuk vissza” a rendszernek valahogy, pazarló is lesz a léghajtás és fagyveszély is jelentkezik a legváltozatosabb pontokon. További probléma, hogy a légmotor legalább olyan zajos, mint amilyen környezetbarát.

Menekülő ember

A sci-fi irodalomban ritkán, de fel-felbukkan a sűrített levegős hajtás, mint a jövőbeli tiszta autózás technikája. Kevesen tudják, de a Menekülő ember című film (Schwarzeneggerrel a főszerepben) Stephen King regénye alapján készült – még kevesebben tudják, hogy a könyvben egész sokat szerepelnek a sűrített levegős kocsik. Az elszennyezett levegőjű jövőbeli Amerikában a belsőégésű motor luxusa a rendőrség számára lesz fenntartva, a köznép több munkahengeres sűrített levegős autóval jár, legalábbis King regénye szerint.

 

Időről időre azért máig előkerül a levegővel hajtott autó ötlete. Talán a legsikeresebb, vagy inkább legtovább jutott próbálkozás egy Franciaországban indított vállalat fejlesztése. Az MDI egészen működő prototípusokig eljutott, jelenleg az indiai Tatánál próbálják tökéletesíteni a technikát. Íme, 2008-ban már így száguldott a sűrített levegős autó:

A francia PSA-konszern is prototípusokban tesztelte 2013-ban azt a Hybrid Air-nek nevezett segédberendezést, melyben az autók lassításának energiáját tárolták el nitrogén összesűrítésével. Gyorsításkor aztán ez az energia besegített a kocsi hajtásába, hasonlóan csökkentve az üzemanyag-fogyasztást, mint ahogy azt az elektromos kiegészítő hajtás teszi a hibridautókban. A projektet idén januárban a magas fejlesztési költségekre hivatkozva határozatlan időre felfüggesztette a PSA.

A Hybrid Air rendszer egy Peugeot-ba építve

A sűrített levegős autózást jelenleg leginkább az évről évre megrendezett, egyetemi, főiskolai csapatokkal Magyarországon is lebonyolított mérnöki csapatversenyekből ismerhetjük. A Bosch-Rexroth által szponzorált barkácsverseny járművei jópofa és valóban emisszió-mentes szerkezetek, de egy pillanatig sem érezni rajtuk, hogy valamikor a közeli jövőben a bennük rejtező technológia képes lenne versenyre kelni a hagyományos belsőégésű vagy a lendületesen fejlődő elektromos autók konstrukciójával.

Pneumobil: mérnökhallgatók barkács-versenyautója
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.