DCF 1.0
Tudomány

De tényleg, mihez kezdünk majd akkor, ha elfogy a kőolaj?

24.hu
24.hu

hírfaragó. 2015. 12. 14. 13:17

Az első olajválság óta aggódik az emberiség: mi lesz velünk, ha elfogy a kőolaj? Mi lenne: majd megtermeljük az üzemanyagunkat máshogyan!

Az elektromos autózás látványosan terjed az utóbbi években világszerte. Azonban a hagyományos belsőégésű motorok még sokáig velünk élnek. A már legyártott és most készülő benzines és dízel személyautókat kár lenne nem elhasználni, a munkagépeket, távolsági buszokat, repülőket pedig még sokáig nem lesz gazdaságos elektromos árammal működtetni. Sebaj: van megoldás arra, hogy kőolaj nélkül, akár CO2-semlegesen állítsuk elő az üzemanyagot ezekhez a masinákhoz.

Biodízel, bioetanol

Aki ma benzint tankol Magyarországon, üzemanyag-típustól függően 5-10% arányban bioetanolt, vagyis mezőgazdasági eredetű etil-alkoholt is tankol, ez a biokomponens-arány kötelezően előírt EU-s norma.  A ma megtermelt bioetanolt ennek ellenére az emberiség egészének szemszögéből nézve nem lehet egyértelműen hasznos dolgok tekinteni. A javarészt kukoricából készült alkohol, illetve a repcéből, napraforgóból készülő biodízel termesztése ugyanis értékes termőterületet vesz el az élelmiszeripartól.

Napenergia és a légkör szén-dioxidja: ebből lesz a bioüzemanyag a Joule-nál

Fenntarthatóbbnak és hasznosabbnak ígérkezik néhány olyan projekt, amelyben más módszerrel készül a bioüzemanyag. A Joule vállalat Massachusetts államban óriási medencékben olyan mikroorganizmusokat nevel, melyek a  légkör CO2-tartalmából közvetlenül alkoholt állítanak elő. A keletkezett alkoholt folyamatosan lefejtik az egysejtűeket is tartalmazó folyadékról – elméletileg az idők végezetéig termelhetik a szorgos kis mikrobák az üzemanyagot.

Bár biodízel-alapanyag gyártására is léteznek biotechnológiai vagy vegyipari megoldások, egyelőre az elhasznált sütőolajok, zsiradékok észterezésével készült biodízel tekinthető a leginkább környezetbarát technológiának. A használt sütőolajat nálunk is gyűjtik, 2002 óta állítanak elő hazai üzemekben is biodízelt.

Biogáz

A biogáz gyártása nem igényel termőterületeket. A szerves hulladékok, szennyvíz természetes bomlása során keletkező anyagot csak be kell gyűjteni, komprimálni, és ugyanazt a gázt, sűrített metánt kapjuk, amit CNG néven már rég használnak világszerte a közlekedésben.

Magyarországon is több helyen működik energetikai célú biogáz-üzem, de a legkomplexebb projekt Zalaegerszegen valósult meg, ahol számos közmű-szolgáltató üzemeltet flottájában a szennyvíz-kezelés során keletkezett biogázzal hajtott kisteherautókat, buszokat.

A Zalavíz Zrt. saját termelésű biogáza hajtja a céges járműflottát

Biokerozin

A Total olajvállalat 2010-ben vásárolta meg a kaliforniai Amyrist, egy biotechnológiai céget, mely olyan baktériumokat állít elő, amelyek üzemanyagként és vegyipari alapanyagként hasznosítható anyagot termelnek. 2014 júniusa óta engedélyezett a légiforgalomban a 10% biokomponenssel készült keverék, egyebek mellett az Air France rendszeresen ilyet tankol repülőibe.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.