Scania G 360 4x2 with pantograph, electrically powered truck at the Siemens eHighway. 
Gross Dölln, Germany
Photo: Dan Boman 2013
Tudomány

A kamion füstölni nem fog, de legalább a villamos és a troli szerelemgyerek lesz

24.hu
24.hu

hírfaragó. 2015. 12. 08. 11:59

A közúti személyszállításban már elindult az elektromos forradalom. De mi a helyzet az árufuvarozással? Mi váltja vajon ki a dízel kamionokat?

A közúti személyszállítás átalakulásában a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a dízel és benzines személyautók szépen lassan átadják a helyüket a konnektorról is tölthető, a napi használatban szinte csak elektromos árammal üzemelő hibrideknek és a kizárólag akkumulátorról üzemelő villanyautóknak.

A városi dízel buszokat is egyre több helyen váltja le hibrid vagy tisztán elektromos busz: a rövid távolságok, a gyakori megállás lehetővé teszi a gyakori töltést, így nem olyan nagy probléma a korlátozott akkukapacitás. De mi várható a kamionoknál?

Bár a jelenlegi olajárak mellett a dízelmotorral gazdaságilag nehéz versenyezni, világszerte több olyan projekt is fut, amely előrevetíti azt a jövőt, amikor nem kell gázolaj a teherszállításhoz. A BMW például idén nyártól rövid távú logisztikai feladataira elektromos 40 tonnás kamiont használ Münchenben. A helyi logisztikai raktárak és a gyártóüzemek közötti kis távolság lehetővé teszi, hogy akkumulátoros teherautóval oldják meg a fuvarozást – csendben és füstmentesen.

A BMW-csoport Münchenen belül ilyen 40 tonnás elektromos kamiont használ szállításra

Egy ilyen villanykamion (a holland Terberg terméke) használata átlagos napi futás mellett évi 18,2 tonna CO2 kibocsátása alól mentesíti a környezetet, főként, ha a töltéshez szükséges elektromos energia megújuló forrásból származik.

Ígéretes, de nagyon beruházás-igényes az úgynevezett trolikamion-hálózat megalkotása. A Siemens programja, az eHighway nevű rendszer a hosszú távú közúti szállítmányozást mentesítené a CO2-emisszió legnagyobb részétől. Az áramszedős, elektromos motorral is felszerelt kamionok felsővezetékről kapnák az energiát, aminek nagy előnye, hogy nem kell minden egyes kamiont felszerelni drága akkumulátorokkal és nem kell a töltési időt is bekalkulálni a logisztikai folyamatba.

Szintén pozitívum, hogy a trolikamionok energia-hatékonysága nagyjából kétszerese a dízelmotoros teherautókénak! Nagy hátrány viszont, hogy igen drága volna kiépíteni ezt az új elektromos hálózatot az autópályák mentén.

A Siemens Svédországban a Scaniával, Kaliforniában a Volvóval közösen teszteli jelenleg a rendszert. A Bombardier bevonásával Mannheimben is folyik egy kísérlet az út alatt vezetett kábelekről, áramszedő nélkül, induktív energia-átadással működtetett kamionok használatára: ez ugyan esztétikusabb és üzembiztosabb, mint a felsővezeték, de a telepítés költségei még magasabbak.

Ahogy a személyautózásban, a technológia a teherfuvarozásban is adott a füstmentes üzemre. Kérdés, hogy mennyi időbe telik, amíg sikerül megszabadulni az olajfüggőségtől a közúti szállítmányozásban, és persze még nagyobb kérdés, hogy lesz-e annyi időnk, hogy kényelmesen, gazdasági stressz nélkül bonyolítsuk le ezt az átállást.

Az Európai Unióban jelenleg a szállítási szektor a teljes CO2-kibocsátás mintegy egynegyedéért felel

Ennek kétharmadát teszi ki a közúti szállítás emissziója, ennek pedig mintegy negyede róható fel a nehéz gépjárműveknek. Vagyis ha az összes kamion (és busz) holnaptól átállna széndioxid-mentes üzemre, akkor is csak a mai CO2-emisszió mintegy 5%-ától szabadulnánk meg. Az Európai Unió stratégiai célja, hogy 2050-re az 1990-es szint 60%-ára csökkentse a közúti közlekedés CO2-kibocsátását.

 

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.