Mars, 2015. augusztus 21.
A NASA által 2015. augusztus 20-án közreadott, a Curiosity (Kiváncsiság) önjáró Mars-szonda karjának végén lévõ kamerával 2015. augusztus 5-én készített, több tucat felvételbõl összeállított kép a Curiosityrõl. Az önarckép egy kõzet-mintavételi helyen, a Marias Pass nevû térségben készült, a Sharp hegy közelében. A felvételt a Mars-jármû robotkarjának végén levõ nagyítós fényképezõ berendezés (Mars Hand Lens Imager - MAHLI) nevû eszköz készítette. (MTI/EPA/NASA/JPL-Caltech/MSSS)

Kiderült, mi okozta a Mars vesztét

hírgyáros. 2015. 11. 05. 20:05

Heves napkitörések alkalmával sok gáz veszít légköréből a Mars a Maven űrszonda mérései szerint.

A Maven 2014 óta kering a Földdel szomszédos bolygó körül. Egy napkitörés során különösen sok anyag távozik a Mars légköréből a világűrbe – közölték Bruce Jakosky, a Boulderben lévő Coloradói Egyetem kutatója és munkatársai a Science című amerikai szaklapban.

Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA szondája csaknem egy éve folyamatosan figyeli a vörös bolygó körüli légburkot. Márciusban figyelhették meg a kutatók egy napkitörés hatását a Mars légkörén. A Nap ilyenkor elektromosan töltött gázt lök ki az űrbe, ami erős mágneses mezőt visz magával.

A márciusi kitöréskor a Maven olyan mágneses kilövellést regisztrált a Mars légkörében, amely ötezer kilométerre kinyúlt a világűrben. A mágneses kilövellések megkönnyítik a Mars légkörében lévő elektromosan töltött molekuláknak, hogy kikerüljenek a világűrbe. A molekulák között vannak szén-dioxid- és oxigénionok is.

Mivel a fiatal Naprendszerben feltehetően gyakoribban voltak a napkitörések, fontos szerepet játszhattak a Mars légköre feltételezett elvékonyodásában – vélik a kutatók. Ez hozzájárulhatott a bolygó légkörének megváltozásához. Sok szakértő abból indul ki, hogy a Mars légköre egykor sokkal sűrűbb volt és lényegesen enyhébb volt a klímája, mint most.

A kutatók tanulmányukban leírták a márciusban felfedezett, kiterjedt sarki fények jelenségét is. A fények akár hatvan kilométere is megközelítik a Mars felszínét – ilyen közelséget még egy bolygónál sem figyeltek meg a szakértők.

A Maven ezen kívül egy váratlan globális porfelhőt is felfedezett a Mars körül 150-1000 kilométeres magasságban. Mivel egyelőre a tudomány nem ismer olyan folyamatot, ami ilyen magasságba emeli a port egy bolygóról, a kutatók feltételezik, hogy olyan porról van szó, amely nem a Mars felszínéről származik, hanem Naprendszerünkből, egy eddig ismeretlen bolygóközi forrásból.

(Verge, Telegraph)