Tudomány

Ezek a feltalálók az életüket áldozták találmányaikért

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2015. 11. 03. 19:59

"Áldozatokra szükség van" – ezek voltak a feltaláló Otto Lilienthal utolsó szavai. Nem ő volt azonban az egyetlen, akivel saját műve végzett. Mai válogatásunkban őt, és tíz sorstársát mutatjuk be.

Horace Lawson Hunley (1823-1863)

Az amerikai polgárháború során a konföderációs erők mérnökeként szolgáló Hunley emberi erővel (kézzel) hajtott tengeralattjárókat próbált építeni. Egyik műve próbáján, 1863. október 15-én ő maga is részt vett, noha nem volt a legénység része. A hajó nyolc emberrel együtt süllyedt el.

Nem sokkal később a Le David névre hallgató hajót kiemelték, sőt, ez lett a világ első tengeralattjárója, amely ellenséges hajót süllyesztett el, de nem sokára újra elsüllyedt.

Fotók: Union Library Civil War Round Table és American Civil War

William Bullock (1813-1867)

A nyomdaipart a rotációs nyomdagéppel (mely automatizálta a lapadagolást, így nem volt szükség a papírok állandó, kézzel történő elhelyezésére a prések alatt) forradalmasító Bullock-nak is találmánya okozta a vesztét.

1867. április 3-án a feltaláló a működő gép egy tárcsájára lábbal próbálta visszarúgni az épp leesni készülő hajtószíjat, de a gép zokon vette az erőszakot: bekapta a férfi lábát. A gépet természetesen azonnal leállították, a férfi pedig ki tudta szabadítani a lábát, de az néhány nappal később üszkösödni kezdett.

Orvosai ezt látva az amputáció mellett döntöttek, a feltaláló pedig a  műtőasztalon hunyt el.

Sylvester H. Roper (1823-1896)

Az első motor (a Roper gőzvelocipéd) megépítője hetvenhárom éves korában, szeretett velocipédjének nyergében, egy zárt pályán kapott szívinfarktust, esett el, és lelte halálát.

Fotók: Daimler Motorcycle és Boston Daily Globe

Otto Lilienthal (1848-1896)

Original caption: Portrait of Otto Lilienthal --- Image by © Bettmann/CORBIS

A madarak repülését utánzó gépeket építő Lilienthal, a repülés történetének úttörője negyvennyolc évesen, legfejlettebb szerkezetének, az egyszerűen csak egyszerű vitorlás apparátus néven bejegyzett gépének egyik repülésén vesztette életét.

Az 1896. augusztus 9-én Berlin mellett kipróbált kétfedeles siklógépet tizenhét méteres magasságban hirtelen széllökés érte, az pedig a földnek csapódott. Lilienthal gerince eltört, erős fájdalmak kínozták, egy nappal később pedig meghalt.

Utolsó szavai ezek voltak:

“Opfer müssen gebracht werden”, azaz “Áldozatokra szükség van”.

Fotó: Wikimedia Commons

Franz Reichelt, a repülő szabó (1879-1912)

Az Ausztriában született francia szabó azt hitte, feltalálta a legjobb ejtőernyős ruhát, amivel a háborúk pilótái időben ugorva elkerülhetik a géppel együtt való lezuhanást és csúnya halált.

Az első, próbababákkal végzett tesztek egészen sikeresen voltak, Reichelt tehát úgy gondolta, hogy ideje valami nagy produkciónak: engedélyt kért, hogy az Eiffel-toronyból is kidobhassa a gumi merevítőkkel teletömött vászonruhába öltöztetett babát. A szabónak természetesen esze ágában sem volt újra holmi fabábuval vesződni, így ő maga akart ugrani. Barátai és a járókelők próbálták lebeszélni erről, de a férfi hajthatatlan maradt.

Az ötvenhét méteres magasságból történő ugrás nem sikerült, már zuhanás közben szívrohamot kapott, sőt, egy tizenöt centiméter mély krátert hagyott maga után.

Fotók: The Oddment Emporium

Aurel Vlaicu (1882-1913)

A világ első fém repülőgépének építője, a román Aurel Vlaicu a Kárpátok hegyein akart átkelni saját építésű gépe, a nyíl alakú Vlaicu II nyergében, de az lezuhant.

Fotó: Jurnalul és Wikimedia Commons

Valerian Abakovszkij (1895-1921)

A litván származású feltaláló fő műve az Aerowagon nevű, óriási propellerrel és repülőgépmotorral hajtott vonat volt, mely minden addiginál gyorsabb haladást biztosított.

A találmányra a szovjetek vevők lettek volna, így huszonegy emberrel és a feltalálóval egy Moszkva-Tula próbaútra (180 km) küldték. Az Aerowagon az utat sikeresen teljesítette, de a visszaúton kisiklott, a huszonkét utasból hatan pedig meghaltak – köztük a mindössze huszonöt éves feltaláló.

Fotó:  Wikimedia Commons

Sabin Arnold von Sochocky (1883-1928)

A radioaktív (rádium alapú) világító festék – melyet például a régi órák mutatóján látunk – feltalálója rádiummérgezés következtében fellépő aplasztikus anémiában hunyt el. Az aplasztikus anémia a csontvelő elégtelen működése, legtöbbször a szervezet önmagával való szembefordulása okozza, de kemoterápia, fertőző májgyulladás vírusa és veleszületett betegségek is okozhatják.

Fotó: Roger Russell

Alekszander Bogdanov (1873-1928)

Bogdanov 1924-ben kezdett bele vérátömlesztéses kísérleteibe, melytől azt remélte, hogy örök fiatalságot, vagy legalább némi megfiatalodást hoznak neki. Tizenegy transzfúziót követően a látása tényleg javult, de egy következő alkalommal egy tuberkolózisban és maláriában szenvedő diák vérét kapta, mely végzett vele.

Fotók: Wikimedia Commons és CDC

Thomas Midgely Jr. (1889-1944)

Az ólmozott benzin (melyet az ezredfordulóra tiltottak be teljesen) és az ózonlyuk kialakulásáért nagy mértékben felelős, mára szintén betiltott CFC – mellyel legtöbbször hűtőgépek hűtőközegeként, vagy spray-k hajtógázaként találkozhattunk – feltalálója a nevével ellentétben nem csak gyermekeket sújtó járványos gyermekbénulás következtében ötvenegy évesen, 1940-ben került tolószékbe. Feltalálói szelleme azonban ekkor sem mondott csődöt, hiszen csigarendszert tervezett, melynek segítségével át tudta magát emelni az ágyából a tolószékébe. Tragikus módon négy évvel később épp ez a rendszer okozta a halálát.

Fotó: Holy Molecules, Batman

Henry Smolinski (1933-1973)

A férfi egy barátjával, Hal Blake-kel alapította meg a kicsit sem szerény nevű cégüket, az Advanced Vehicle Engineers-t (Fejlett Járműtervezők), mely feladatául a repülő autó megépítését tűzte ki célul.

Első és egyetlen prototípusuk, az AVE Mizar a világ egyik legrosszabb autójának tartott Ford Pinto, és egy Cessna repülőgép találkozásából született. Egy rutin repülés során a szárnyak egyszerűen leestek, az autó pedig lezuhant, megölve mindkét tervezőjét.

Fotók: Curb Side Classics és CarStyling
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

MANCHESTER, ENGLAND - MAY 23:  A Police officer stands guard near the Manchester Arena on May 23, 2017 in Manchester, England.  At least 22 people were killed in a suicide bombing at an Ariana Grande concert at Manchester Arena which was packed with children. It is the worst terrorist incident on British soil since the London bombings of 2005.  (Photo by Jeff J Mitchell/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.