NASA: rémisztő a szárazság Brazíliában

24.hu

hírgyáros. 2015. 11. 01. 18:49

A NASA új műholdas adatai szerint a korábban feltételezettnél súlyosabb szárazság sújtja Brazíliát: az elmúlt három év mindegyikében 56 billió liter vizet vesztett az ország délkeleti térsége – ez több mint amennyivel fel lehetne tölteni a Sierra Nevadában fekvő Tahoe-tavat.

Brazíliában 35 éve nem volt ilyen szárazság: a normális időszakokhoz képest az utóbbi három év során évente 49 billió liter vízzel volt kevesebb az ország nagyobb, de kisebb népsűrűségű északkeleti térségében is – közölték a hétvégén a NASA kutatói.

Augusto Getirana, az amerikai űrkutatási hivatal hidrológusa elmondta, hogy a brazilok tisztában vannak a szárazsággal, hiszen az ország egyes részein megtapasztalhatták a vízelosztást, az áramkimaradásokat, és azt, hogy üresek a víztározók, de ez az első olyan dokumentum, amely pontosan kimutatja, hogy mennyi víz tűnik el a vízbázisból és a tározókból.

Sokkal nagyobb mennyiség, mint képzeltem. A klímaváltozás miatt ez egyre gyakrabban fog megismétlődni, jelentette ki a tudós, aki a klímaváltozás és a gravitációs mezőben bekövetkező változások földi vízkészletre gyakorolt hatását vizsgáló NASA-műholdak (GRACE) utóbbi 13 évre visszamenő adatait dolgozta fel a Journal of Hydrometeorology című folyóiratban megjelenő tanulmányában.

Getirana rámutatott, hogy Brazíliában, az Amazonas hazájában nincs abszolút vízhiány, inkább az a probléma, hogy a sűrűbben lakott vidékeken, különösen az ország délkeleti részén a vízellátás nagyban függ a helyi vízbázisok és víztározók vízmennyiségétől, és ha ezek a szárazság miatt leapadnak, nincs utánpótlás. A szárazsággal küzdő területekre persze elméletileg lehetne vizet vezetni más térségekből, ám ez hihetetlenül költséges és nehéz volna.

A tudós úgy vélte, az új NASA-adatok figyelmeztetésül szolgálhatnak a politikusok számára, hogy jobban gazdálkodjanak a vízkészletekkel, foglalkozzanak a klímaváltozással és oldják meg a válságot.

Getirana megjegyezte: az adatokból nem lehet következtetni arra, hogy milyen hosszú ideig tarthat a szárazság, az azonban kiderült, hogy az utóbbi hónapokban is csökkent a vízkészletek szintje Brazíliában.

(NASA, Reuters, MTI)

People gather next to flowers, candles and other items set up on the Las Ramblas boulevard in Barcelona as they pay tribute to the victims of the Barcelona attack, a day after a van ploughed into the crowd, killing 13 persons and injuring over 100 on August 18, 2017.
Police hunted for the driver who rammed a van into pedestrians on an avenue crowded with tourists in Barcelona, leaving 13 people dead and  more than 100 injured, just hours before a second assault in a resort along the coast. / AFP PHOTO / PASCAL GUYOT