A handout photo provided by the European Southern Observatory on July 14, 2015 shows an artist’s impression of a newly discovered Jupiter twin gas giant orbiting the solar twin star, HIP 11915. The planet is of a very similar mass to Jupiter and orbits at the same distance from its star as Jupiter does from the Sun. This, together with HIP 11915’s Sun-like composition, hints at the possibility of the system of planets orbiting HIP 11915 bearing a resemblance to our own Solar System, with smaller rocky planets orbiting closer to the host star.    AFP PHOTO / EUROPEAN SOUTHERN OBSERVATORY / M. KORNMESSER

= RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / EUROPEAN SOUTHERN OBSERVATORY / M. KORNMESSER" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS =

A Jupiter kigolyózhatott egy óriásbolygót a naprendszerből

2015. 10. 29. 19:01

A tudósok szerint egykor egy ötödik gázóriás is lehetett a naprendszerünkben.

Csillagászok szerint egykor egy ötödik óriásbolygó is keringhetett a naprendszerünkben – legalábbis erre utalnak azok a számítógépes szimulációk, amelyek segítségével megpróbálják lemodellezni a Föld és bolygószomszédjainak evolúcióját. De hova tűnhetett ez a titokzatos óriás? És hogyan szakadhatott ki a nap gravitációs mezejéből?

A Torontói Egyetem csillagászai úgy gondolják, sikerült megfejteniük ezt a nem mindennapi rejtélyt, szerintük egy másik gázóriás lökhette ki a bolygót a naprendszerből. A két égitest valószínűleg túl közel sodródott egymáshoz: ez okozhatta az interplanetáris dulakodást.

Nyilvánvalónak tűnik, hogy egy óriásbolygót csak egy másik óriásbolygó lódíthatott ki a pályájáról. De vajon a Jupiter vagy a Szaturnusz volt a ludas? A tudósok megvizsgálták a két bolygó holdjainak viselkedését, és arra jutottak, hogy az előbbi lehetett a bűnös. „Úgy találtuk, hogy csak a Jupiter lehetett képes úgy kilökni az ötödik óriást [a naprendszerből], hogy közben megtartotta a Kallisztót (a Jupiter egyik legnagyobb holdja, a szerk.)” – írta egy, az Astrophysical Journalban megjelent tanulmányban Ryan Cloutier, az egyetem egyik asztrofizikusa.

A tudósok egyelőre nem tudják, hogy – már ha valóban létezett – hova tűnhetett a kiakolbólított bolygó. Az mindenesetre tény, hogy nem egy kósza planétát figyeltek már meg a csillagközi térben.