Comet Lovejoy "(C/2013 R1)" in Cologne, Germany, 26 November 2013. The picture is made up of 20 single pictures taken over a period of 15 minutes and 30 seconds between 5:30 and 5:40 with a Nikon 1V1 and 200mm lens at F 2.8. Comet "Lovejoy" can easily be see with the naked eye in Germany due to its position in a dark part of the sky. "ISON (C/2012 S1)" has been called the comet of the century but can only be seen at present due to its low position in the horizon. Additional information can be found at: http://www.kometen.info/2013r1.htm Photo: HENNING KAISER

Cukrot és alkoholt találtak a „részeges üstökösön”

2015. 10. 25. 19:08

A Lovejoy üstökösön talált komplex szerves molekulák alátámaszthatják azt a feltételezést, amely szerint a világegyetemben máshol is lehet élet.

A Quartz szombati cikke szerint amerikai és francia csillagászok idén januárban C2H5OH-t és CH2OHCHO-t találtak a Lovejoy üstökösön. Közkeletűbb nevükön cukrot és alkoholt. Sajnos, mivel a Lovejoy csak nyolcezer évente egyszer közelíti meg a Földet, nem valószínű, hogy Elon Musk űrbárt vagy cukrászdát nyitna rajta, de így is lehet valami haszna a felfedezésnek: a tudósok szerint ugyanis alátámaszthatja, hogy annak idején üstökösök hozhatták el az életet a Földre – és talán más bolygókra is.

A Nicolas Biver, a Párizsi Csillagvizsgáló munkatársa vezette kutatócsoport október 23-án publikálta kutatási eredményeit a Science Advances című folyóiratban. Mint írták, összesen huszonegy különféle szerves molekulát találtak a Lovejoy-on; cukrot és alkoholt korábban még egyetlen üstökösön sem fedeztek fel. „Vizsgálataink szerint a Lovejoy üstökös a legaktívabb periódusában másodpercenként annyi alkoholt lökött ki magából, amennyi ötszáz üveg borban van” – mondta Biver a Phys.org-nak nyilatkozva.

Mivel az üstökösök abban az időben születtek, amikor a csillagok és a bolygók, tanulmányozásuk révén a Föld történetéről is sokat megtudhatunk. Mivel nagy mennyiségű szerves anyagot hordoznak, egyes elméletek szerint az életet is ők hozhatták el a bolygónkra.

„Eredményeink mindenképpen alátámasztják azt az elméletet, amely szerint az üstökösök rendkívül összetett kémiai anyagokat szállítanak – mondta a Quartznak Stefanie Milam, a NASA Goddard Űrközpontjának kutatója, aki maga is részt vett a tanulmány elkészítésében. – Ami azt mutatja, hogy a Késői Nagy Bombázás alatt, nagyjából 3,8 milliárd évvel ezelőtt, amikor számtalan üstökös és aszteroida csapódott a Földbe, és létrejöttek az első óceánok, az életnek nem csak olyan egyszerű molekulákból kellett felépítenie magát, mint a víz, a szén-monoxid és a nitrogén. Ezeknél jóval összetettebb molekulák is a rendelkezésére álltak.”

A kutatók hangsúlyozták: az, hogy távoli üstökösökön is találtunk ilyen, rendkívül komplex szerves molekulákat, alátámaszthatja azt a feltételezést, amely szerint a Földön kívül más bolygókon is kialakulhatott az élet.

Budapest, 2017. március 23.
Mol felirat az olajkonszern töltőállomásán Budapesten, a Szentendrei úton 2017. március 23-án.
MTI Fotó: Marjai János