A halott rokonok agyának elfogyasztása a legjobb védelem demencia ellen

Erre a következtetésre jutott egy tudóscsoport, a Pápua Új-Guineán élő, Fore törzs vizsgálata során.

Az elhalt rokonok agyának elfogyasztása immunissá teszi az embert az időskori elbutulás (demencia) egyik halálos válfajával, a kuru prionbetegséggel szemben – írta a tekintélyes Nature című szaklapban egy brit és Pápua Új-Guinea-i tagokból álló tudóscsoport.

A kutatók a Fore törzs tagjait vizsgálták, akik teljesen immunisak a betegségre, és rájöttek, hogy a védettség azzal az ősi szertartással van összefüggésben, mely során a temetéseken elhunyt agyát megeszik a hozzátartozói.

A kuru, ami a szarvasmarhákat megtámadó BSE (kergemahra-kór) nevű rendellenességhez hasonlít, az 1950-es években bukkant fel a Fore törzs tagjai között, évente két százalékukat megbetegítve. Azok, akik túlélték a járványt, mindannyian hordoztak egy prionrezisztens gént, ami meggátolja a fehérjék mutációját, azok így nem tudnak az agyat károsító polimerekké alakulni. A gén olyan betegségek ellen is védelmet nyújt, mint a Parkison-kór – írja a brit Metro.

A tudósok úgy vélik, hogy a felfedezésük megnyithatja a kaput az időskori demencia egyik sokkal gyakoribb formája, a Creutzfeld-Jakob-szindróma legyőzéséhez.