Megtalálták az örök fiatalság elixírjét?

sejt (öregedés, betegség, gyógymód, gyógyszer, kezelés, orvostudomány, szemolitikum, sejt, elöregedett sejt, kísérlet, kor, fiatalság)

Amerikai tudósok olyan gyógyszerek kifejlesztésén dolgoznak, amelyek kipucolják a szervezetből a korosodó sejteket, és ezzel jelentősen lassíthatják az öregedés folyamatát.

A floridai Scripps Institute kutatói olyan kísérleti gyógyszereket kifejlesztésén dolgoznak, amelyek lassíthatják az öregedés folyamatát. Úgy látják, nincs messze az idő, amikor a sarki patikában is megvásárolhatjuk majd az örök fiatalság – de legalábbis a hosszú és egészséges élet – elixírjét.

A tudósok laboratóriumi egereken végzett kísérletek során két olyan gyógyszert is azonosítottak, amelyek láthatóan megfiatalították az öreg állatokat. Az új hatóanyagcsaládot szenoltikumoknak nevezték el.

Kipucolják az öregedő sejteket

A szenolitiumok az elöregedett sejteket takarítják ki a szervezetből. Ezekről a minden hasznos funkciót nélkülöző, már osztódásra is képtelen sejtekről sokáig azt hitték, nincsenek különösebb hatással az egészségünkre. „Az elöregedett sejteket sokáig teljesen ártalmatlannak gondolták – mondta a Guardiannek nyilatkozva Sian Henson, a University College London öregedéskutatója. – De ma már tudjuk, hogy valójában nagyon is ártalmasak. Mindenképpen gondot okoznak.”

Minél idősebbek vagyunk, annál több ilyen sejtünk van. Ott lapulnak a szervezetünkben, és gyulladáskeltő molekulákat pumpálnak ki magukból – amivel a környező sejteket is megbetegítik, és így felgyorsítják az öregedést. A megoldás egyszerűnek tűnik: nosza, szabaduljunk meg tőlük.

Hosszabb, egészségesebb élet

Az egereken végzett kísérletek bebizonyították, hogy a dasatanib nevű rákgyógyszer és a querectin nevű antihisztamin (allergiagyógyszer, a szerk.) képes eltüntetni az elöregedett sejteket a zsírszövetből és a csontvelőből. Azoknak az egereknek, amelyeket ezekkel a szerekkel kezeltek, drámai mértékben javult a szív- és érrendszeri működésük, az állóképességük, csökkent a csontritkulásra való hajlamuk, és jelentősen nőtt az élettartamuk. Az Aging Cell című folyóiratban megjelent tanulmány szerint ezek a jótékony hatások már alig öt nappal a kezelés után jelentkeztek és közel hét hónapig tartottak.

„Úgy látjuk, hogy ez a kutatás az első igazán nagy lépés az olyan biztonságos kezelések kidolgozása felé, amelyekkel meghosszabbíthatjuk pácienseink élettartamát és kezelhetjük az öregedéssel járó betegségeket, egészségügyi problémákat” – jelentette ki Paul Robbins professzor, a Scripps Institute kutatócsoportjának vezetője.

Az idők végezetéig élhetünk?

Henson szerint Robins csapatának eredményei biztatóak, ugyanakkor figyelmeztetett, hogy hosszú évekbe telik még, mire a szenolitikumok megvásárolhatók lesznek a gyógyszertárakban. „Ez így ésszerű – hangsúlyozta. – Hiszen ki akarna olyan gyógyszert bevenni, amit csak egereken próbáltak ki.”

A kutató hangsúlyozta, elengedhetetlenül fontos lenne megoldást találni a szervezetből kitakarított sejtek pótlására. Úgy látja, ígéretes alternatívát jelenthetne a gyógyszerekkel szemben, ha valahogy rá tudnák venni az immunrendszert, hogy maga söpörje ki a szervezetünkből az elöregedett sejteket. Így lassanként, fokozatosan szabadulhatnánk meg tőlük, elegendő időt adva a testünknek, hogy egészséges sejtekkel cserélje ki őket.

Egyes kutatások szerint génsebészeti eszközökkel lehetséges úgy módosítani a betegségek legyőzésében fontos szerepet játszó T-sejteket, hogy az elöregedett sejteket is elpusztítsák. Így elegendő lenne egy néhány évente elvégzett vérátömlesztés ahhoz, hogy – legalábbis elméletben – akár az idők végezetéig is életben tartson minket – feltéve persze, ha időközben komoly előrelépés történik az olyan betegségek kezelésében, mint a rák, az Alzheimer-kór vagy éppen a krónikus szívbetegségek.