A Neander-völgyi gének segítették az európai zsírosodást

A Neander-völgyi ember génjei befolyásolják a modern európaiak zsíranyagcseréjét, és segítettek az alkalmazkodásban az Afrikán kívüli, hidegebb éghajlathoz - állapította meg német és sanghaji tudósok tanulmánya.

A Neander-völgyiek génjei nagyobb szerepet játszottak az európai, mint az afrikai vagy az ázsiai ember zsíranyagcseréjében: az előbbinek háromszor annyi Neander-völgyi génvariánsa van ezen a területen, mint az utóbbiaknak – derült ki a lipcsei Max Planck Evolúciós Biológiai Kutatóintézet és a sanghaji Számítógépes Biológiai Intézet kutatóinak tanulmányából. A munkát a Nature Communications című tudományos folyóirat friss száma ismertette.

A tudósok összehasonlították tizenegy mai afrikai, ázsiai és európai populáció génállományát, miközben Neander-völgyi génszakaszokat kerestek bennük. Lehetséges, hogy a Neander-völgyi génvariánsok evolúciós előnyt jelentettek, ám hogy pontosan mi volt ez, azt tovább kell kutatni – állapította meg Philipp Khaitovich, a kutatás egyik vezetője.

Ezen felül azt is megvizsgálták, hogyan befolyásolják a modern európai ember zsíranyagcseréjét a Neander-völgyi génvariánsok. Evolúciós változásokat találtak náluk az agy zsírkoncentrációjában és az agyi anyagcsere enzimjeinek képződésében. Azt azonban nem tudják, hogyan hat az agyra az eltérő zsírkoncentráció – magyarázta Khaitovich.

“Már az a tény is különösen érdekes, hogy a Neander-völgyiek génjei meg tudták változtatni az agyunk felépítését” – fűzte hozzá.

Először idén januárban jelent meg két tanulmány, amelyek arról szóltak, hogy a modern ember felmenőinek valószínűleg a Neander-völgyiek génjei segítettek az alkalmazkodásban az Afrikán kívüli, hidegebb éghajlathoz.