Tudomány

Bringázni élmény! – Kerékpáros fejlesztési program 2014-2020

Vörös József
Vörös József

2014. 01. 23. 18:00


2014.01.23 - A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (későbbiekben KKK) a mai napon tartotta a „Hivatásforgalmi, hálózatba illeszthető kerékpárutak fejlesztésének előkészítése” című szakmai rendezvényét. Az eseményt megnyitotta és köszöntőt mondott Dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.

Nem csak hazánkban, világszinten is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a kerékpáros közlekedés, egy korábbi cikkünkben New York belvárosának elképesztő átalakulását követhettük végig. A tengerentúlon mindössze öt évre volt szükség a teljes rendszer kiépítéséhez, ma már a belvárosi közlekedés döntő többségét a biciklisek adják.

A növekvő népszerűségnek köszönhetően az igények is megnőttek, jelentős hiányosságokat tapasztalunk a hazai rendszerben – hangzik el az államtitkár szájából. Az ezt megelőző kormányzati ciklusok alatt folyamatos elutasításba ütköztek a kerékpáros civil szervezetek, jórészt annak köszönhetően, hogy egyik parlamenti testület sem érezte magáénak a területet. Most azonban minden megváltozik, egy 2011-ben hozott határozat kimondja, fejleszteni kell az infrastruktúrát.

Berencsi Miklós, a KKK osztályvezetője ismerteti a projektet a köszöntő után. Az Új Széchenyi Terv keretében jelentős Európai Uniós támogatással kezdenek bele a tervek kidolgozásába, mintegy 768 millió forintos keret áll rendelkezésre. Ebből 415 millió már szerződéssel lekötött, további 175 millió közbeszerzés alatt áll, a fennmaradó 178 millió még le nem kötött forrás. Fontos kiemelni, a pénzből nem kizárólag új utak épülnek, a jelenlegi meglévő vonalak javítására és bővítésére is jut az összegből, valamit a teljes KeNYi rendszert átalakítják.

2008 óta létezik a Kerékpáros Nyilvántartó Rendszer (KeNyi), azonban számos problémával találkozhatunk. A lakosság számára elérhető felület ugyan a felhasználók által is bővíthető, de a központi adatbázisba ezek az adatok automatikusan nem vihetők fel, mivel a rendszer tervezői minden adatmódosításért csinos összeget kérnek – amire a KKK-nak nincs kerete. A becslések szerint ma Magyarországon 4000 kilométernyi biciklis út van, ennek nagyjából 30 százaléka szerepel a KeNyi rendszerében.


A KeNyi jelenlegi állapota

Négy külön területre bonthatjuk a beruházásokat: Megvalósul az EuroVelo 6 névre keresztelt Rajka-Komárom-Budapest szakasz, létrejön a teljes Balatoni Bringakör, megépítik a Budapest – Balaton összekötő szakaszt illetve a fővárosi átvezetésre is készülnek tanulmányok. A projektzárás az idei év végén, december 30.-án lesz, addig kell pontos útvonalat és árakat közölnie a kivitelező cégeknek.

A tervezési feladat bonyolultságát alátámasztja, hogy a megépülő szakaszok nehezen összehangolhatók, hiszen ügyelni kell a Natura 2000 természetvédelmi jogszabályokra, a turisztikai látványosságok érintésére és az önkormányzatok városfejlesztési terveire is. Több közvélemény-kutatás is kimutatta, a bringások elsősorban a látvány miatt választanak egy-egy útvonalat, szorosan második a biztonságérzet és a domborzati viszonyok, legkevésbé szempont az útvonal hossza. Ezen adatok alapján a megépülő útvonalak inkább a turisztikai prioritásokat tartják szem előtt a hivatalforgalmival szemben.

Duna menti EuroVelo 6 kerékpáros útvonal Rajka-Budapest szakasz illetve a Balatoni Bringakör fejlesztését a HEGYEN-VÖLGYÖN KONZORCIUM (Speciálterv Kft. – Trenecon-COWI – Tura Terv Kft.) végezheti. Laufer Péter tervező ismertette, milyen alapkövetelményeknek kell megfelelni a megvalósítás folyamán. Eszerint három kerékpárosnak kell elférnie egymás mellett, legfeljebb 6 százalékos emelkedése lehet a kötelezően szilárd burkolatú útnak. 30 kilométerenként élelemforrás, 50 kilométerenként szállás, 150 kilométerenként közösségi közlekedési pontot kell érintenie a szakasznak. A tervezés folyamán a tulajdonviszonyok kérdésében egyeztetés folyik, elsősorban állami, önkormányzati kézben lesznek az utak, így a karbantartásuk biztosított lesz. Az EV6 270 km hosszan, 51 település érintésével fut majd a Duna mellett, a Balatoni Bringakör 200 km hosszú lesz és 42 települést érint.

Budapest-Balaton kerékpáros útvonal egyik tervezője Horváth László, ezt a beruházást a FŐMTERV-UTIBER Konzorcium végezheti. Három különböző útvonaltervet alakítottak ki Székesfehérvárig, ami mindenképpen csomópont lesz, innen újabb három lehetséges útvonal vezet majd a Balatonhoz. Az, hogy melyik vonalak kerülnek megépítésre elsősorban az engedélyeken múlik, de bármelyik kombináció jó megoldást nyújt majd.

Duna menti EuroVelo 6 kerékpáros útvonal fővárosi átvezetése és csatlakozás a Budapest-Balaton kerékpáros útvonal kivitelezését Pro Urbe – Közlekedés – Terra – Tandem Konzorcium kapta meg. Dulicz László, a Pro Urbe Kft. ügyvezető igazgatója ismertette a projekt terveit. Itt találkozunk a legtöbb egyedi problémával, ugyanis a fővárost nagyon érzékenyen érintené a parkolási szokások megváltozása, ügyelni kell arra is, hogy árvíz esetén is járhatóak maradjanak a kialakított vonalak. Az elképzelés szerint minden szigetre el lehet majd jutni bicikliúton, a legtöbb új szakaszt pedig a Duna mentén szeretnék kialakítani.

Kerékpáros Nyilvántartó Rendszer (KeNyi) fejlesztése és kapcsolódó adatfelvételek talán a legködösebb része az egész beruházásnak. Érthető, hogy a jelenlegi rendszer nem üzemeltethető gazdaságosan, de számos más alternatíva (google maps/iGO stb..) költséghatékony megoldást kínálna a nyilvántartásra. Helyette az úgynevezett KIRA (Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis) rendszerbe szeretnék integrálni a foghíjas KeNyit és más kerékpáros adatbázisokat, viszont ezeket az adatokat önszántukból nem szívesen szolgáltatják be a tulajdonosok. Elsősorban android rendszert használó készülékeken futna a program, az útvonalak mellett tartalmazná a turistalátványosságokat, éttermeket, szállodákat. A becslések szerint nettó 63 millió forintba kerül majd a KIRA, melyet közpénzből fedeznek. A tervező cég már megvan, tavasszal megtörténik a szerződéskötés, állítólag ősszel már tesztelik a rendszert.

Tetszett a cikk? Olvassa el ezeket is:

Atomenergia? Érvek és ellenérvek.

A szoba helyett az utcát fűti? Itt a megoldás!

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.