Lehetett volna élet a Marson

mars(1)(960x640).jpg (mars, )

A Mars egy ősi tavában egykor léteztek az élethez szükséges elemek, ám a hajdani életnek semmiféle nyoma sincsen - állapították meg nemzetközi kutatócsoportok a Curiosity Mars-szonda adatainak elemzése során.

Csak a feltételeit találták meg, a nyomait nem

A vörös bolygó egy ősi, mára már kiszáradt tavában évmilliárdokkal ezelőtt elméletileg mikroorganizmusok is élhettek – adta hírül a Science tudományos lap friss számában megjelent tanulmányában John Grotzinger, a Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) kutatója.

Azt nem tudni, valóban élt-e valami egykor a vízben, hiszen életre utaló nyomokra nem akadt a Curiosity.
A szonda a mintegy 150 kilométer átmérőjű Gale-kráter egy öt méter mély, Yellowknife Bay nevű mélyedését kutatva bukkant egy apró, közepes és nagyobb kövekből álló üledékrétegre, amely nyugodt vízben alakulhatott ki. A mérések igazolták, hogy körülbelül 3,6 milliárd évvel ezelőtt a kráter legalább egy tónak otthont adott – olvasható az elemzésben résztvevő londoni Imperial College közleményében.

Tovább vizsgálódnak

A Science friss számában több kutatócsoport összesen hat tanulmánya elemzi a Curiosity adatait. Ezek alapján a csendes, édesvizű tó legalább több tízezer, akár százezer éven át is létezett, és az élethez szükséges alapelemek – a szén, oxigén, nitrogén, kén és foszfor is – megtalálhatók voltak benne.

Ilyen feltételek mellett megélhettek olyan mikroorganizmusok, amelyek energiájukat a kövekből és ásványaikból nyerik (úgynevezett kemolitautotróf mikroorganizmusok). Hasonló baktériumok a Földön barlangok meleg vizű forrásaiban élnek.

Sanjeev Gupta, az Imperial College kutatócsoportjának tagja hangsúlyozta: a Marson az ősi élet semmilyen jelét sem találták meg, csak azt fedezték fel, hogy a Gale-kráterben évmilliárdokkal ezelőtt legalább egyszer olyan tó hullámzott, amelyben megvoltak a mikrobák létéhez szükséges feltételek, és ez a Mars-kutatás nagy előrelépése.
A régió további vizsgálata talán választ adhat arra a kérdésre, létezett-e valaha élet a vörös bolygón – fogalmazott.