Fájdalomcsillapítóként hat egy skorpió mérge

Skorpio(960x640)(1).jpg (skorpió, )

A prériegérre fájdalomcsillapítóként hat a kéregskorpió mérge - derült ki egy amerikai kutatásból. A ritka biológiai folyamat felfedezése új gyógyszerek és a méreg ellenanyagának kifejlesztésében is segíthet a tudósoknak.

Ritka, hogy az evolúció semlegesítse a fájdalom mechanizmusát, amely a külső támadás és a betegség jelzésével a test védelmére szolgál – olvasható a Science tudományos magazin pénteki számában megjelent tanulmányban.

A prériegér (Onychomys torridus) titkát úgy fejtették meg a kutatók, hogy más egérfajokon tanulmányozták a kéregskorpió (Entruroides sculpturatus) mérgének hatását. Azt fedezték fel, hogy a skorpió toxinja a prériegérnél semlegesíti bizonyos idegsejtek működését, ám a többi rágcsálónál aktiválja őket.

A kéregskorpió mérge olyan idegmérgeket tartalmaz, amelyek a központi idegrendszerre és a szív- és érrendszerre hatnak, az izmok erős összehúzódásait és légzési elégtelenségeket idéznek elő.

A kutatók a kísérletsorozat végeztével megállapították, hogy a kéregskorpió mérge működésbe hoz egyes fájdalomérzékelő sejteket a “normális” egereknél, miként minden más emlősnél is, kivéve a prériegeret. Nála a biológusok egy mutáció eredményeként létrejött receptort fedeztek fel, amely a méreg toxinjaihoz kötődni képes aminosavakat termel, és ezek a környező többi fájdalomérzékelő idegsejtet is “elnémítják”. A skorpió mérge valójában ideiglenesen a prériegér minden fájdalomérzetét semlegesíti – magyarázták a kutatók.