Tech
Man in headphones sits in front of a blank monitor in dark room

Olyan ez, mint a szerfüggőség, csak nem kattannak rá annyian

24
Szponzorált tartalom

2017. 11. 13. 15:55

A játékok önmagukban nem tesznek függővé, de a problémás játékhasználat létező jelenség napjainkban. Hazánkban a becslések szerint száz játékosból mindössze három függő, egyes külföldi felmérések csak egy százalékról írnak, de a média visszhangja miatt a köztudat sokkal nagyobb előfordulási arányt tulajdonít a jelenségnek, megerősítve az erre vonatkozó negatív sztereotípiát. Ettől függetlenül érdemes magunknak őszintén feltenni pár kérdést, ha aktív játékosok vagyunk.
Korábban a témában:

Az elmúlt 20 évben a videojátékok népszerűsége hatalmasat nőtt: a programok a játéktermekből eljutottak a nappalikba, a robosztus árkádgépek után beköltöztek az otthoni konzolokba, a PC-kbe, kézikonzolokba és a mobiltelefonokba.

Egyre több rémtörténetet is hallani a médiában olyan képernyőre tapadó zombijátékosokról, akik a videojátékok túlzásba vitt használata miatt hanyagolják az iskolát és szociális kapcsolataikat. Hamar ki is alakult egy nem túl kellemes sztereotípia a magányos játékosokról, amit azóta többen is cáfoltak.

A rossz megítélésben közrejátszik az is, amit más külföldi országokról hallunk. Dél-Koreában például az online játék nemzeti sport, és a játékosokat rocksztárokként kezelik, de az államnak kezelési központokat kellett létrehoznia a játékfüggők számára, és törvényileg korlátozzák a játékidőt.

Friends playing video games together
Forrás: Europress

A problémás videojáték-használat egyes becslések szerint hazánkban a játékosok mindössze 3 százalékát érinti,ez a tendencia külföldön is megfigyelhető. A média visszhangja miatt azonban a köztudat sokkal nagyobb előfordulási arányt tulajdonít a jelenségnek, megerősítve az erre vonatkozó negatív sztereotípiát – tudtuk meg Damsa Andrei pszichológustól, a NetCoGame Játékoslét Kutatóközpont szakmai vezetőjétől.

Az American Psychological Association nemrég publikált kutatása szerint is a vizsgált 19 ezer játékosnak kevesebb, mint egy százaléka érintett.

MIKORTÓL FÜGGŐSÉG?

A videojátékfüggőség pontos definíciójával kapcsolatban nincs még teljesen kialakult konszenzus a szakértők körében, a legtöbben azonban egyetértenek abban, hogy a kérdés inkább minőségi, mint mennyiségi – magyarázza Damsa.

A függőséget akkortól kell fennálló jelenségnek tekinteni, amikor a játékos valamilyen más problémáról vonja el figyelmét a játékkal,

és ez a hozzáállás negatívan hat ki élete más területeire.

Dr. Anthony M. Bean, az Americal Psychological Association tagja szerint lehetséges az is, hogy egy szorongó személyiség a játékokat használja fel  úgynevezett “coping eszközként”, hogy kezelje a külvilágból származó stresszt. Ilyenkor kell őszintén válaszolnia arra a kérdésre, hogy képes-e megfelelően végezni ennek ellenére munkáját, befizetni csekkjeit, és a társadalomban építően részt venni.

Professional Girl Gamer Plays in MMORPG/ Strategy Video Game on Her Computer. She's Participating in Online Cyber Games Tournament, Plays at Home, or in Internet Cafe. She Wears Gaming Headset.
Forrás: AFP

A játékfüggőséget az addiktológia egyéb területeivel párhuzamosan értelmezik, a tünetek hasonlítanak a szerfüggőség (így például a szerencsejáték, vagy az alkohol) velejáróihoz. A játékos életvitele, egészsége is romlik, kötelességeit hanyagolja, és motivációit is elveszti.

ÖNMAGÁBAN NEM TESZ FÜGGŐVÉ

A problémás játékhasználatnak két fő mozgatórugója van: a szorongáscsökkentés és az élvezeti célok.

Kialakulása rengeteg valós életbeli hatás eredménye, egyik ilyen tényező lehet a pozitív visszajelzések és jutalmazások hiánya a valós életből, így van ez más függőségek esetében is. Ha valaki folyamatos kudarcokat él meg a munkahelyén, az iskolában, magánéletében, akkor vonzó lehet számára egy olyan közeg, amely a sikerességet, a státuszt, vagy a teljesítést erősíti meg – magyarázza Damsa.

Man playing computer games
Forrás: AFP

Damsa szerint ezek azok a megfigyelhető főbb jelek, amelyek segítségével a pszichológusok diagnosztizálni tudják a problémás videojáték-használatot:

  • Amikor a játszás a legfontosabb aktivitássá válik a személy életében (ez a szaliencia nevű jelenség).
  • Amikor a játékos a negatív érzések elkerülése érdekében játszik, hangulatszabályozásként.
  • Kialakul a tolerancia, avagy az azonos hangulati hatás elérése érdekében egyre nagyobb mennyiségű játékra van szükség.
  • Jelentkeznek a megvonásos tünetek, amikor a játszás hiányában, vagy a játékidő csökkenésekor kellemetlen testi és lelki állapot tapasztalható, például remegés, kedvetlenség.
  • A játszás kárt, vagy konfliktust okoz, a személyen belül kontrollvesztés, a személyen kívül például a társak és kötelességek elhanyagolása formájában.
  • A játékos folyamatosan visszaesik, sikertelenül próbálkozik azzal, hogy a játékidőt csökkentse, vagy  akár teljesen leálljon a játékkal.

ÍGY TERVEZNEK A FEJLESZTŐK

Az érem másik oldala, hogy nagy játékcégek maguk is foglalkoztatnak pszichológusokat, tanácsadókat az olyan funkciók és játékelemek fejlesztéséhez, amik igazán vonzóvá és izgalmassá teszik programjaikat – hiszen nekik is érdekük, hogy hosszútávon lekössék a játékost, aki ezáltal megtapasztalja az úgynevezett flow élményt.

A game designerek ugyan többféle modellt használnak az eltérő műfajú programok esetében, de közös jellemzőjük, hogy az általuk kidolgozott jutalmazási rendszer folyamatosan fejlődésre biztat.

gaming game play tv fun gamer gamepad guy controller video console playing player holding hobby playful enjoyment view concept - stock image
Forrás: AFP

Damsa is megerősíti ezt, szerinte az emberi elme számára vonzó mechanikai elemek többek közt

  • a visszajelzések tudatos adagolása (ezek közt vannak rögtönös, rövid és hosszútávú jutalmak),
  • a flow élmény megteremtése,
  • a történeti keret,
  • sokat nyom a latba az epikus célok felvázolása, például amikor a világ megmentése a cél, és a főhős az emberiség egyetlen reménye,
  • a közösségi funkciók beépítése.

A játék gyakorlatilag egy tökéletes környezetet teremt a kognitív és érzelmi működésnek, ami adott esetben felülírhatja a valódi életben megélt hatásokat.

Ha valaki felismeri magán, vagy a környezetében lévő személyen a függőség jeleit, mindenképpen szakemberhez kell fordulni!

A függőségek területén jártas pszichológusok és pszichiáterek terápiás eljárások segítségével nagy mértékben tudnak segíteni a probléma megoldásán.

gameragy (videojáték, gamer, e-sport, e-atléta, neurológia, agy, kutatás, tudomány)
A játékok segíthetnek átlendülni a világszintű motivációs válságon
Igazán szórakoztató örömforrásnak érezhetjük a monoton munkát is.

A cikket a PlayIT Show szponzorálta.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Man on roof with arms outstretched
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.