Tech

Egy cipő jelent meg az égen

Aztán pedig egy farkas. Új őrület: az égre rajzolnak a pilóták a repülővel cikázva. A légi firkálás lehet a legnagyobb és egyik legmenőbb művészeti alkotás, amit valaha létrehoztak.

Rajzolni szinte mindenki szeret. Repülni is nagyon sokan. Repülőgéppel rajzolni? Szerencsére vannak olyan elszánt pilóták, akik hajlandóak erre is.

De pontosan miről is van szó? Mi kell egy égi rajzhoz, amit aztán a közösségi oldalakon ezrek osztanak meg?

Sok minden.

EGY ÚJ SURRANÓ? Forrás: Chad Davis/Cloudahoy
  1. Először is kell a repülőgép és a pilóta, eza két tényező jelen esetben a ceruzát jelenti a történetben.
  2. Aztán kell egy aprólékosan kidolgozott repülési terv, amely magát a mintát adja a mutatványhoz.
  3. Nincs is más hátra, mint ezt a gondosan kialakított és a légiirányítással elfogadtatott tervet a lehető legpontosabban végigrepülni.

S végül kell egy olyan weboldal is, ahol a gépek mozgását, repülését valós időben lehet követni.

Ilyen például a sokak által ismert, és a hírekbe is sokszor bekerülő Flightradar24, ami mobilra is letölthető. S ilyen a CloudAhoy is, amely inkább a profiknak és a leendő hajózóknak szól. Előfizetéssel az applikáció egy komoly, a repülések kielemzését segítő, adatrögzítő eszköz.

VERSENYRE FEL!

Ha rögzít, akkor rajzol is: hiszen ha a repült útvonal az elemzéshez előcsalogatható, akkor meg is van a digitális fénykép az égre karcolt remekműről. S ha lehet alkotni, akkor versengeni is: a pilótákat fejhallgatókkal és más kiegészítőkkel ellátó Lightspeed Aviation meg is hirdetett egy kihívást. A cél: a legszebb, legötletesebb, legjobban kivitelezett égi rajz megalkotása volt, melyről aztán a felhasználók szavazatai döntöttek.

REPÜLŐT A REPÜLŐVEL Forrás: Brian Danza/Cloudahoy

A győztes Brian Danza lett, aki a Virginia állambeli Leesburg repülőteréről szeptember 16-án szállt fel Diamond DA40 egymotoros, négyüléses kisgépével. A pilóta egy és negyed óra alatt, 222 kilométert megtéve alkotta újra saját gépének képét az égen. A lassú, de biztos kezű munka 167 szavazatot és egy új fejhallgatót jelentett a pilótának.

A tervezéshez képszerkesztőben újra alkotta gépének rajzolt mását, majd a Google Térkép segítségével szerezte meg a fordulópontok GPS-koordinátáit. Ezek alapján elkészült a repülési terv, melyet a gép navigációs rendszerébe feltöltve már “csak” le kellett repülni.

KÉT ÓRA= EGY FARKAS Forrás: Carl Helquist/Cloudahoy

Az eszközzel a “nagyok” is élnek: 2017. augusztusában a Boeing 787-es típusának körvonalait rajzolta fel szinte a teljes Egyesült Államok fölé. A 17 óra 46 perces tesztrepülés során a gép rendszereinek extrém hosszú repülés során tanúsított viselkedését és az üzemanyag-fogyasztást is vizsgálták.A gép a Seattle melletti repülőtéren szállt fel, először elrepült az északi Wisconsin államba, majd innen rajzolta meg a teljes felülnézeti képet, egészen Texas déli csücskéig (a bal szárnyvégig) leszáguldva.

Forrás: Michael Karrels/Cloudahoy

Úgy tűnik, ez hagyomány lett a pilótáknál, hiszen februárban egy Boeing 737 MAX utasszállító 9 óra alatt írta fel a továbbfejlesztett gép védjegyéül szolgáló MAX szót az ország északi felére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik