Videó

Így szelhetjük át Budapestet mindössze 21 perc alatt

Nem kérdés, hogy az egyre zsúfoltabb városokban a sok autó és ezáltal dugó miatt szükség van alternatívára. A tömegközelkedés mellett az elektromos robogók, bringák, rollerek és hoverboardok jelenthetnek megoldást. A Segway új járművei mobillal vezérelhetők, és elég gyorsak ahhoz, hogy beelőzzük vele akár a kocsikat is.

Végeztem egy gyors számítást: Budapesten a 2-es metró vonalát vettem alapnak. Vajon mennyi idő a különböző közlekedési eszközökkel eljutni a Széll Kálmán térről, Budáról az Örs Vezér terére?

A Google becslései szerint metróval átlagosan 22 perc alatt érünk oda, autóval pedig végignézve a reggeli, napközbeni, és esti időpontokat nagyjából 25-40 perccel számolhatunk, néhol azonban még egy óra feletti utazást is jósol. Ha pedig olyan elvetemültek lennénk, hogy gyalog akarjuk megtenni ezt a légvonalban nagyjából 10,7 kilométeres távot, az kicsit több mint két óránkba telne.

Persze ha nem olyan útvonalat néztem volna ki, amelynél megoldás, hogy egy metróval átszeljük a várost, akkor még hosszabb utazást jelzett volna a kereső. Minél több a nem kötött pályás eszköz, és minél inkább a reggeli vagy délutáni csúcsban akarunk közlekedni, annál hosszabb A-ból B-be eljutni.

S akkor a kényelemről még szót sem ejtettem.

A Segway az IFA techvásáron mutatott be új alternatívát például a városi közlekedésre, bár minden további nélkül városnézésre, állatkertbe, szórakozásra is használhatjuk ezeket az elektromos rollereket és hoverboardokat.

Íme a budapesti példa alapján a városi győztesek:

A Segway a meglévő, elsősorban biznisz partnereknek kínált PT strapabíró, nagykerekű széria mellé fogyasztóknak szánt, de exkluzív MiniPlus hoverboardot mutatott be felnőtteknek, míg a kicsikről (6 éves kor felett) a MiniLite gondoskodik.

Ez gyakorlatilag egy egyensúlyozó kétkerekű, behajlított térddel, ellazulva előre-hétra dőlve haladhatunk vele, míg a térdünkkel közrefogott „bottal” tudunk kormányozni. Nagyon finoman, könnyedén tudjuk irányítani, mindössze pár perc ráérezni, milyen vele közlekedni.

Emelett új Nineboot Kickscooter elektromos rollereket is bemutattak. A kis testvér az ES1 (max 20 km/h), míg a nagytestvér az ES2 (25 km/h). Persze ha a rollert tartalék akkumulátorral szereljük fel, akkor akár a 30 kilométeres óránként sebességre is képes, ekkor 43,5 kilométert tud megtenni egyetlen töltéssel.

Mindegyik termék az év utolsó negyedévében került forgalomba, azaz még éppen a karácsonyi hajrában. A helyszínen a Segway képviselői úgy becsülték, hogy

a MiniPLus 1000 euró, a MiniLite 400 euró, míg a rollerek 300 euró körüli áron lesznek kaphatók.

Ez Magyarországon a rollernél 115 ezer forintos, MiniLite esetén 155 ezer forintos, míg MiniPlus-nál 387 ezer forintos árat valószínűsít.

IGÉNYALAPÚ KÖZLEKEDÉS

Berlinben egyébként elindult a budapesti bringás Mol Bubi és autós GreenGo példájára az on-demand, azaz igényalapú elektromosrobogó-bérlés. Egy okostelefonnal és a megfelelő appal a kezünkben feltérképezhetjük, hol vannak a Gogoro kétkerekűi, majd felszedjük, és suhanunk, amerre csak akarunk.

Az on-demand kifejezést egyre többet fogjuk hallani a jövőben, hiszen az eszköztulajdonlás egyre kevésbé lesz szexi. A városokban sokkal élhetőbb megoldás lesz, ha „közös” autópark, robogók, bringák, rollerek állnak rendelkezésre a tömegközlekedés mellett. Az ember pedig egy okostelefonnal, okosórával olyan eszközre vesz jegyet, annyi időre vagy távolságra, ami éppen neki kell.

Legfrissebb videók
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik