Tech

Virtuális valóságban képezné pilótáit a Boeing

A Boeing hús-vér emberek helyett virtuális másodpilótákkal váltaná ki az oktatókat. Az avatart a rendelő kénye-kedve szerint személyre szabhatná, beszédét és mozgását pedig az "igazi" pilótáknak megfelelően modellezték le.

A világ légiközlekedése dinamikusan növekszik. Ez jó hír a légitársaságoknak, az olcsó repülőjeggyel utazóknak és a repülőgép-gyártóknak egyaránt. Oké, de honnan lesz elegendő pilóta?

Sehonnan, és ez nagy baj.

Főleg azért, mert a pilótákat is pilóták képzik: nagy tapasztalatú, sok repült órával és akár több, eredményesen megoldott vészhelyzettel, a tudását megosztó oktatópilóták. A Boeing is a saját bőrén érzi a problémát, hiszen nem csak repülőgépeket épít, hanem komoly szereplője a pilótaképző piacnak.

A megoldások között szerepelhet a virtuális valóság “beépítése” a kiképzés rendszerébe, eszközparkjába. Igaz, ez már ma is megvan, hiszen a repülőgép-szimulátorok akítv alapját képezi a képzéseknek, típusátképzéseknek és vizsgáztatásoknak.

Ezt bővítené ki a Boeing az University of Central Florida szakembereivel együttműködésben. A cél: ne csak a repülőgépfülkéből látott táj legyen virtuális, hanem az oktatást végző  másodpilóta is.

Az “avatart” egy virtuális valóság-szemüvegen keresztül láthatná az újonc a szimulátorban. A másodpilóta lehet férfi vagy nő, számos kulturális jeggyel felvértezve, a megrendelő kívánságának megfelelően. Mozgását, hangját, beszédét az “igazi” pilótáknak megfelelően modellezték le, hogy minél inkább hasonlítson a hús-vér emberekre.

Virtual Co-Pilot

The future of flight training could involve virtual reality. Boeing and the University of Central Florida Institute for Simulation and Training are developing a virtual co-pilot technology, which allows trainees in a flight simulator wearing virtual reality goggles to learn from an avatar of a real pilot. This technology will make it easier for student pilots to schedule training, while also reducing the costs of running flight simulators.

Közzétette: The Boeing Company – 2017. július 16.

A dologgal szemben azonban számos kérdés merül fel. Nem véletlen, hogy a pilótafülkékből sem sikerült még száműzni az “igazi” pilótákat: egyszerűen egyelőre nem lehet minden, a repülés közben előforduló lehetséges helyzetet, problémát leprogramozni, majd a megfelelő válaszlépéseket is kidolgozni.

Az emberi intuíció, tapasztalat – még az ismert, katasztrófákat okozó hibákkal együtt is, mint amilyen az Air France AF447-es járatának 2009-es esete – nélkülözhetetlen egyelőre a polgári repülésben. Ha nem bízunk a számítógépekben annyira, hogy a “sima” repülések során kiváltsa az egyik vagy mindkét pilótát, akkor hogyan lehet teljes mértékben a virtuális valóságra bízni a képzést, oktatást? Nehéz például feltételezni azt, hogy egy komplex vészhelyzetben a tanulópilóta minden reakcióját, jó és hibás döntését, lépését, mozdulatát lehetséges előre lemodellezni és ennek megfelelően a válaszreakciókat betáplálni a bitalapú oktatóba.

(Kiemelt kép: USAF)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik