Friends Connection Digital Devices Technology Network Concept
Tech

Négyféle facebookozó van, most megtudhatod, te melyik vagy

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

tech-újságíró. 2017. 07. 14. 13:30

Egy friss tanulmány szerint négy fő csoportba lehet sorolni a Facebook felhasználóit az alapján, milyen célból használják a közösségi oldalt.
Korábban a témában:

Aki fenn van a Facebookon, azt pont jól tudja, mit csinál a cég: ingyen szolgáltatásért eladható adatokat gyűjt.

A közösségi oldal felhasználói pedig többféle okból vannak jelen a platformon. Van, aki ezen keresztül tartja a kapcsolatot távoli barátokkal, teszi közzé munkáit, vagy szervez közösséget, mások pedig csak egy passzív médiumnak tartják a “nagy kéket”, ahol emberek életét és cégek híreit követhetik a képernyő mögül kíváncsiskodva.

A Brigham Young Egyetem kutatói az International Journal of Virtual Communities and Social Networking szaklapban publikálták új tanulmányukat, ami szerint négy fő csoportba sorolhatók be a facebookozók az alapján, mire és hogyan használják a felületet.

Hipster using a touch screen smart phone hands close up, vintage colors
Hipster using a touch screen smart phone hands close up, vintage colors

Ugyan a szakemberek elég kis mintával (47 ember) dolgoztak, azt állítják, hogy mivel a szubjektív vélemények vizsgálatára kifejlesztett Q-módszert használták, ennyi ember is elég ahhoz, hogy lássák a fő összefüggéseket.

Az interjúval kiegészített kérdőíves teszt során az alanyoknak „Teljesen egyetértek” és „Nem értek egyet” válaszok közül kellett meghatározni, mit gondolnak bizonyos állításokkal kapcsolatban. A kutatás során 18-32 év közötti amerikaiak válaszait vizsgálták, ez alapján határozták meg a négy fő csoportot.

A kapcsolatépítők

Ez a csoport úgy használja a Facebookot, ahogy anno az emberek a levelezést és a vonalas telefonokat: ezáltal erősítik kapcsolataikat barátokkal és a családdal. A Facebook egyfajta kiterjesztése az offline életüknek, segíti őket a törődésük kifejezésében.

A kutatók szerint kapcsolatépítők nem nyitott, virtuális közösségként tekintenek az oldalra, sokkal inkább a személyes történetek elmesélésére alkalmas minigyűjtőpontként, ahol az információ a család és a barátok közt folyik.

Social networking make life more interesting
Forrás: Thinkstock

A kapcsolatépítő típusnak egyszerűbb a Facebookon egy üzenetet dobnia, mint telefonálni, jellemzőenitt érik el  a családtagokat, barátokat. Sokat posztolnak, és sok fotót, videót fogyasztanak, szívesen kommentelnek mások képek alá, szállnak be beszélgetésekbe.

A bámészkodók

A közösség nyomására regisztrált, de a Facebookot aktívan nem használó csoport a bámészkodóké, akik csak azért vannak jelen, mert nem tudják megkerülni az oldal használatát munkájuk miatt, vagy más okból kifolyólag.

Jellemzően kevés információt tesznek közzé magukról, ritkán posztolnak, és a lájkokkal is szűkmarkúak. Ha netán kommentet írnak, az csodaszámba megy.

A rikkancsok

Jellemzően újságírók, aktivisták, eseményszervezők, vagy olyan típusú felhasználók, akik a Facebookot egy nagy szócsőnek tekintik. Szívesen posztolnak, kürtölnek dolgokat a világba, de az már kevésbé érdekli őket, hogy hány lájkot, visszajelzést kapnak.

Ezen csoport tagjai sokszor próbálják felhívni a figyelmet társadalmi, közéleti problémákra, választások idején sok politikai cikkeket posztolnak.

Forrás: thinkstock

A személyesség viszont nem jellemző rájuk, kevés privát információt osztanak meg magukról. Helyette eseményekre hívnak meg embereket, közéleti híreket osztanak meg. Nem használják a Facebookot a családdal való kommunikációra, inkább felhívják őket.

A szelfik

A “szelfik” viselkedése nagyban hozzájárul ahhoz a mítoszhoz, hogy a millenáris korosztály nárcisztikus. Rutinosan használják azokat a funkciókat, amiket a kapcsolatépítők is – képeket, videókat, állapotjelzéseket posztolnak – de ezt elsősorban azért teszik, hogy magukra vonják a figyelmet.

Social network notifications icons - Friends, Messages (Chats, Comments) and Notifications on screen.
Forrás: Thinkstock

Ez jó érzéssel tölti el őket, és megerősítést kapnak másoktól, ha kommentet, lájkot kapnak, minél többet, annál inkább népszerűnek érzik magukat.

Haszontalannak tartom, ha készítek egy képet, és az ott marad a telómon. De miután posztoltam Facebookon, azzal megmutatom, hogy csináltam valamit”

– mesélte az interjúk során az egyik szelfiző. A kutatók szerint viszont sok esetben az a kép, amint a szelfik közvetítenek magukról a virtuális világban, nem egyezik a valósággal.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2017. július 27.
Elrajtol a mezőny a női 100 méteres gyorsúszás előfutamában a 17. vizes világbajnokságon a Duna Arénában 2017. július 27-én.
MTI Fotó: Kovács Tamás
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.