Tech

Rekordbüntetést szabott ki Brüsszel a Google-re

Rekordbüntetést kapott a keresőóriás az EU-tól, amiért a Google áruházát előnyben részesítette a találatok közt - így visszaélve piaci előnyével. A bírság a kétmilliárd eurót is meghaladta. Hétéves ügy végére tett ezzel pontot Brüsszel.

A valaha kiszabott legnagyobb büntetést, 2,4 milliárd eurót kell kifizetnie a Google-nek az Európai Unió döntése értelmében. Ezzel a várakozásoknál (egymilliárd euró) is nagyobb összeget állapított meg Brüsszel.

Az uniós versenyszabályok megszegéséért eddig a legnagyobb büntetést az Intelre szabták ki nyolc éve, akkor a bírság pontos összege egymilliárdhatvanmillió euró volt.

A Bizottság megállapította: a keresőóriás piaci előnyével élt vissza, amikor a kereséseknél a találati listán előtérbe helyezte saját áruháza ajánlatait. Már ekkor várható volt, hogy a büntetés minden eddiginél nagyobb lehet.

Több mint egymilliárd euróra büntetheti az EU a Google-t
Rekordbüntetést kaphat a keresőóriás.

A Google-nek 90 napja van reagálni a döntésre.

A jogszabály alapján a vállalat bevételeinek 5 százalékát is kiszabhatják büntetésképp, azaz maximálisan 4 milliárd eurót. A Google anyacége, az Alphabet bevétele ugyanis 90 milliárd dollár, azaz átszámítva 80,5 milliárd euró volt tavaly.

Az, hogy Brüsszel most megbünteti a Google-t a Shopping ajánlatainak előrehelyezése miatt, lehetőséget adhat a termék- és ajánlatokat összehasonlító oldalak, illetve a felhasználók számára, hogy benyújtsák kárigényüket a keresőóriásnak.

Pedig a Google aztán mindent megtesz, hogy az EU minél kevesebb vádat vizsgáljon, vagy legalább csökkentse a büntetés mértékét.

A Transparency International adatai szerint ugyanis a Google 2014 óta 240 százalékkal többet költ az EU-n belüli lobbira: évente 4,25 millió eurót. Ahogy az elmúlt 2,5 évben 140 találkozott uniós hivatalnokokkal – többször, mint bármely más amerikai cég.

HÉTÉVES ÜGYRE TESZNEK PONTOT

Az Európai Bizottság 2010-ben kezdett nyomozni a Google-t érő vádakkal kapcsolatban, miszerint a saját termékeit előtérbe helyezi a keresőmotorján. Brüsszel végül csak a Google Shopping kapcsán tudta egyértelműen bizonyítani, hogy a cég megszegi az EU antitröszttörvényeit – ezek próbálják akadályozni a monopolpozíciók kialakulását, és próbálják erősíteni a versenyt az adott területen.

A probléma az, hogy ha termékekre keresünk rá, a keresőmotor a Google Shopping ajánlatait kiemelt helyen mutatja a felhasználóknak.

Még két további vizsgálat folyik jelenleg a Google ellen. Vizsgálják, hogy tisztességtelen módon tiltotta-e ki versenytársait a Google keresősávját és reklámait használó weboldalakon. Ahogy azt is megnézik, hogyan választja ki a mobilszolgáltatókat, és hogyan fizet azért a Google, ha valaki az Android szoftvert vagy a Google Play áruházat használja.

BRÜSSZEL VS SZILÍCIUM-VÖLGY

Az EU 2000 óta vizsgálja a Microsoft, az Intel, az Apple, a Google, a Facebook és az Amazon működését. A kritikusok szerint Brüsszel háborút folytat a Szilícium-völgy ellen, a Bizottság azonban ezt kategorikusan tagadta.

Ugyanakkor kérdéses, hogy fel tudnak-e lépni hatékonyan akár csak a monopolhelyzetek visszaszorítására, hogy lehetőséget kapjanak a kisebb cégek is a bemutatkozásra, szélesebb ismertség elérésére.

Ahogy felmerült az is, hogy ha az EU még ennél is erőteljesebben beavatkozna, az nem törné-e meg a techóriások innovációs szellemét, vagy legalábbis vetné vissza a fejlesztések megjelenését Európában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik