Tech

Szeme is van az új reklámszűrőnek

Bari Máriusz
Bari Máriusz

tech-újságíró, kreatív. 2017. 04. 18. 16:04

Új reklámszűrőt fejlesztettek le a Princeton és a Stanford egyetemek szakemberei – kérdés, mennyire boríthatja ez meg az így is zilált hirdetési piacot.

Legalább fél szemöldökét felhúzza a hirdetési piac, amikor az adblockerekről, azaz reklámszűrőkről beszélünk – ezek ugyanis azok a programok, amelyek az egyik legerősebb pajzsot adják az internetezők kezébe a nem kívánt reklámok ellen. A Pagefair 2017-es felmérése szerint a világ internetezőinek 11%-a használ valamilyen szűrőt: a tavaly decemberi adatok szerint például több mint 600 millió internetre kötött készüléken blokkoltak mindenféle hirdetést. A hirdetők és tartalomszolgáltatók természetesen szankcionálják mindezt: vagy szomorú infografikákból tudjuk meg, hogy 41.4 milliárd dollár globális kiesést jelentett a hirdetőknek azt, hogy a kéretlen felajánlások helyett tényleg csak a tartalom érdekelt minket, vagy azzal kell szembesülnünk, hogy kedvenc oldalaink blokkolták tartalmaikat. Vagy whitelistelnünk kell őket (mentesíteni őket a hirdetésszűrő alól) vagy fizetnünk az elérésért (esetleg újrafrissíteni az oldalt, egyes esetekben még ez is működik) – lényeg, hogy a szakma is próbálja megtalálni az arany középutat.

A Princeton és a Stanford szakemberei most egy olyan éppen tesztelt adblockerről adtak hírt, amely teljesen eltérően működik az eddigiektől. Míg eddig az ilyen szoftverek az oldalak forráskódját vizsgálták, hogy megtalálják a beillesztett reklámokat, az új mechanizmus gyakorlatilag úgy működik, mint az emberek: nem a forráskódot nézik reklámokat keresve, hanem magát az oldalt. Az ezt részletező tanulmányban perceptual ad blockingnak, azaz észlelési hirdetésszűrésnek nevezik a technológiát, amely nemcsak a gépi látás előnyeit használja ki, hanem a gépeket fertőző rootkitektől is tanul: pontosabban átemeli a rejtőzéshez használt trükköket, hogy a hirdetők ne észlelhessék az ilyen hirdetésszűrő technológiákat (amelyeket a GitHubon mi is átnézhetünk). A rendszer által használt könyvtár egyszerre alkalmaz szöveg- és képfelismerést, klikkszimulátort és értelmezi a hirdetések megjelenítését szabályozó előírásokat, amelyek értelmében azon hirdetéseket is megszűri egyfelől, amelyek felett átsiklanánk, másfelől képes alkalmazkodni és természetesen tanulni is.

A tanulmányból kiderül, hogy a szoftver képes a Facebook-hirdetéseket is észlelni és blokkolni (erre az Adblock Plus jelenleg nem képes), ellenben még nincs belőle tesztelhető plugin vagy böngészőbe pattintható extension: addig maradnak az eddigi reklámszűrők vagy nekifuthatunk akár a Bravenek is – annak az újabb böngészőnek, amelynek az egyik leghangzatosabb előnye pont a beépített adblocking.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.